Wednesday, August 5, 2009

SURAT PESAKIT H1NI


Assalaimualaikum YB,

Coretan yang saya paparkan ini hanyalah sebagai pengajaran kepada sesiapa saja yang membacanya, bukannya bertujuan untuk mencari salah sesiapa. Saya tetap reda dengan ketetapan dan kententuan yang telah allah berikan kepada saya sekeluarga. Ianya juga boleh dijadikan pengajaran agar kita sentiasa berhati-hati di masa hadapan memandangkan wabak ini semakin serius melanda Negara kita.

Saya adalah salah seorang keluarga mangsa yang terkena jangkitan Wabak Infuenza A(H1N1) iaitu isteri saya yang disahkan positif pada 30 Jul jam 1230 malam melalui Dr yang merawat di salah sebuah Hospital di Lumut Perak. Itupun saya diberitahu oleh mangsa sendiri (isteri) melalui telefon. Pada keesokan harinya semasa melawat isteri, saya telah dilarang untuk memasuki bilik yang mana ditempatkan isteri saya atas alasan keselamatan dari jangkitan. Saya akur dengan kehendak tersebut tetapi saya belum mendapat penerangan tentang keadaan sebenar isteri saya daripada Dr yang merawatnya, sehinggalah pada jam 11 pagi saya dapat telefon dari isteri mengatakan Dr membenarkan saya melawatnya dengan syarat2 tertentu. Jam 1245 saya terus ke Wad untuk bertemu isteri dan melalui Jururawat yang bertugas saya hanya dibenarkan sekejap sahaja kerana tidak mempunyai baju perlindungan yang mencukupi,yang ada hanya kegunaan staff di wad itu sahaja. Saya terpaksa mengambil resiko untuk masuk ke bilik tampa baju perlindungan dan hanya berbekalkan mask saja, ini terpaksa saya lalui demi untuk memberi semangat kepada isteri agar dia dapat tabahkan hati menempuh dugaan yang tuhan berikan.

Sebelum disahkan positif,isteri saya telah mengalami deman selama lebih kurang seminggu, mungkin kesilapan saya kerana lewat menghantar ke Hospital, tetapi sebelum itu saya telah menghantar ke Klinik Perubatan Swasta di Lumut untuk rawatan,tetapi Dr di klinik tersebut mengatakan demam biasa saja,dan dia juga ada berpesan jika berlarutan supaya datang balik ke klinik tersebut bagi merujuk ke Hospital Kerajaan. Selang beberapa hari (28 hb jam 8.10 mlm) saya datang balik ke klinik tersebut membawa isteri kerana demamnya tidah berubah tetapi jawapan yang diberikan tetap sama dan hanya dibekalkan dengan ubat batuk,Lalah dan cair kahak sahaja, sehingga lah pada jam 4 pagi 29 hb saya dikejutkan oleh isteri mengatakan sesak nafas dan keadaan badan yang terlampau panas serta batuk yang agak kuat memaksa saya menghantar ke Wad Kecemasan Hospital Kerajaan. Pihak hospital telah mengambil langkah2 tertentu sehinggalah pada pagi besoknya saya diberitahu oleh salah seorang Dr yang bertugas isteri disyaki terkena wabak tersebut kerana melalui X-Ray paru2 isteri sudah dijangkiti.

Isteri terpaksa ditempatkan di wad yang berasingan agar ianya tidak mudah merebak jangkitan terhadap orang lain, Cuma sesekali terdetik dihati kerana kesihankan isteri terpaksa dilayan seperti orang salah. Setelah sample darah diambil untuk ujian dan disahkan positif Wabak tersebut sekali lagi dia dipindahkan ke wad yang kosong dan ditempatkan di dalam bilik yang dikhaskan. Saya juga telah dimaklumkan oleh Dr supaya ini dirashiakan daripada keluarga dan dilarang untuk dilawati oleh sesiapa saja termasuk ibu dan bapa mertua. Kerana tidak sanggup menanggung resiko dan tak tahan melihat keadaannya saya terpaksa juga memberitahu keluaganya bimbang sesuatu terjadi kepadanya saya juga akan dipersalahkannya. Semua ahli keluarga terkejut dengan keadaan ini yang menyababkan saya diajukan berbagai soalan bagaimana boleh terkena jangkitan ini. Seingat saya kami ada menerima tetamu 2 minggu sebelum ini iaitu sepupu isteri yang belajar di UiTM Sri Iskandar tatapi semasa itu Universiti tersebut belum lagi diumumkan merebaknya wabak tersebut

Besar kemungkinan punca jangkitan dari sepupu isteri itu, tetapi semasa isteri ditahan di wad sepupunya sedang berada di kampong kerana diberi cuti seminggu oleh pihak Universiti. Setelah beberapa hari berada di Wad dengan rawatan yang sempurna oleh pihak hospital dan diiringi Doa serta Kesabaran , bertawakal kepada allah daripada semua ahli keluarga juga menjadi ubat yang sangat mustajap di tambah dengan solat hajat berserta air bacaan Yassin untuk diberi minum kepada isteri yang menyebabkan keadaannya beransur pulih dan sehingga sekarang ( 4 Ogos) sudah menampakkan tanda2 untuk sembuh sepenuhnya tetapi masih lagi berada di bawah pengawasan pihak hospital.

Di sini juga saya merakamkan jutaan terima kasih yang tak terhingga kepada Pihak Hospital Angkatan Tentera (96 HAT Lumut) terutama kepada Dr dan Jururawat yang merawatnya tampa jemu walaupun terpaksa berhadapan dengan resiko jangkitan, tuhan yang maha adil juga akan membalas atas keiklasan tuan dan puan menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawap.

Nasihat juga kepada yang diluar sana jika terdapat tanda2 yang dikaitkan dengan wabak ini segeralah ke Hospital kerajaan yang berhampiran dan jika boleh elaklah untuk ke Klinik Swasta walaupun sering diwar-warkan Perhidmatannya lebih baik dari Hospital Kerajaan dan masih ramai lagi Dr yang berkebolehan di Hospital Kerajaan yang berkerja dengan iklas dan penuh tanggung jawap tampa mengenal penat dan lelah.

Saya redha terhadap ketentuan dan ujian besar yang telah Allah SWT berikan pada saya dan berharap langkah2 pencegahan dan panduan dapat dipertingkatkan agar mangsa wabak dapat dikurangkan. Sekian,terima kasih.

Dicatatkan oleh
Suami.
Noziah BT Mustapha ( Pesakit Infuenza A(H1N1)
0300H Ogos 09

dipetik;blog;cinaislam


p/s:


Semoga menjadi pengajaran kepada kita dalam menghadapi wabak merbahaya ini.

3 comments:

kelapa mawar said...

Salamsdr depu-depu..

Membaca surat ini, rasa takut dan sedih pun ada.kita berusahalah menghindari wabak ini..

Kerajaan kena beri perhatian dlm perkara ini...jgn duk cakap politik jak dari dulu sampai skrg..

DEPU-DEPU said...

Salam sdri..

saya pun mulapanik dgn keadaan skrg ni..berdoalah kita semua agar kita terhindar dari wabak ini.

Anonymous said...

salam sdr ku depu depu

mudah mudahan Allah pelihara kita, kuarga kita serta rakan kita dgn wabak maut ini..Amin insha Allah.