Tuesday, August 11, 2009

CATATAN BUAT PA'MIN


Sejak pertama terkedip mata

Namamu lewat menitir lidah-lidah basah

Menguis titis madu tumpah di bendang lidah

Itu pun tika aku baru mengenal dunia


Sejak pertama terdengar bicara

Nama mu sudah menghembus bayu senja

Menyusup perlahan mendodoi lena

Bak irama lagu tak pernah pisah

ditiup badai juangmu yang tak pernah punah


Sejak dada dilimpah cinta

Pasang surut badai suasa

Juangmu adalah rintihan bangsa

Rintihmu adalah tangisan ibu dan ayah

Keluhmu adalah durjana Iranun seluruhnya

Kesahmu adalah air mata derita

Tangismu adalah tangisnya anak muda

Tawamu adalah tawa di malam gelita

Biar sendiri atas dunia menghitung politik durja

Biar sendiri atas kapal mengharung samudera

Jiwamu tak pernah pasrah

Atmamu tak pernah muntahkan noda

Biarkan runtunan kasih tak berjawab setiap tika

Biarkan dukungan ibu terlepas dari tangan semakin lemah

Biarkan kilau emas mencucuk kelopak mata

Biarkan dendang raja membungkus jiwa


PA’MIN kembali bertinta

PA’MIN kembali melukis dasar bangsa

PA’MIN kembali menyarung keris senjata

PA’MIN kembali membuai jutaan rasa..



5.00 pagi…Tawau.

18 comments:

SI RENGIT said...

salam....

Jangan terlalu memuja saudara kelak nanti memakan diri...berbalik kepada islam..

jangan cepat melatah melihat permata yang tiada kilauan lagi...usah di tanya mengapa jiwa kami diruntun derita...kerana saudara boleh melihat dan menilainya...usah di kata kami tidak mengenag jasa kerana jasa yang kami tuai semuanya derita bersulam dusta...

Usah berbangga pada keris yang tersarung...kerana keris itu pasti memakan tuan...usah bertanya mengapa masyarakat kita benci pada TSPA kerana saudara mungkin teralpa seketika...tatkala permata bersinar terang beliau lah yang memalapkan sinar itu...usah ditanya cerita yang sudah kerana hakikatnya hati kami amat terkecewa...

Usaha saudara memuja tak sudah sehingga saudara lupa siapa dia.......!


nukilan..SI Rengit...kk.d bwh bayu..12/08/2009...Rabu....

kelapa mawar said...

salam sdr depu-depu..

menangis sambil ketawa baca catatan sdr nie...

kapuos said...

salam...

Saudara tokseh nk ngampu kaki tembirang ni...geli gelaman teman mendogarnye....

Hati Seorang Wanita said...

A'kum...

Abg Depu-depu, hebat betul puisi ni tau...silap2 haribulan saya pun turut menangsi...meleleh air mata saya...sedih dan hibah...boleh tanya abg ni ada cita2 kah nak jadi wakil rakyat?...kalau ya nanti saya kumpul semua puteri UMNO promote abg...untuk pemgetahuan abg saya masih single...takde org masuk meminang...puisi abg ni lah yang membuka jendela hati saya...

abu said...

Salam Depu_Depu,

Teruskan membuat pujian, manalah tahu kalau Pa'Min jadi menteri dia lantik kau orang kuat dia. Sekarang ini Pa"Min tiada lagi orang yang dia harap. Semua orang yang dia bantu mematuk dia balik.

BATU GADUNG said...

Salam,
Boleh tahan juga tau...tahniah atas puisi ni..TQ

Datu pitung said...

salam sdr depu depu

menarik juga sajak sdr ni..mcm sambal belacan dgn ulam tau..

DEPU-DEPU said...

salam sdr Renggit..

bukan memuja..hanya sekadar catatan...namanya pun catatan..itu saja..
Tq keranamemberi ulasan..

DEPU-DEPU said...

Salam sdri KM..

Tak pa lah sekurang-kurangnya adalah perasaan sikit..Tq lah kerana berkunjung..

DEPU-DEPU said...

salam sdr kapuos..susahlah sebut nama sdr ni...

Tq kerana berkunjung dan memberikan response saya tak mengampu ...ia hanya sekadar catatan peribadi...

DEPU-DEPU said...

salam sdri hati seorang wanita..

saja-saja lah..buat catatan ini...bukannya nak cari jodoh pun...dah kahwin, tak nak tambah kouta lah..seram!
Tq kerana berkunjung.

DEPU-DEPU said...

salam sdr abu..

Tak rela i, ...palis-palis 44 malaikat...
Tq kerana bertandang...

DEPU-DEPU said...

salam Batu gadung..

lama tak dengar berita?...apa pasal ah?...
komen pun pendek kah? tq kerana beri ulasan..

DEPU-DEPU said...

salam datu pitung...

tq dengan ulasan anda...sambal pun..sambal lah..

paikankb said...

salam ziarah...

Satu catatan yang perlu kita renung-renungkan...setiap orang lain tafsiranya...yang penting kita ikhlas...tq

DEPU-DEPU said...

salam sdr paikankb..

tq dgn pandangan sdr..yang penting ikhlas..banyak makna tu.....

musli oli said...

salam sdra,
Puisi yang menarik...teruskan berkarya

DEPU-DEPU said...

salam kembali sdr Musli..

Tq dengan lawatan anda. Terima kasih dengan pujian sdr.