Monday, August 24, 2009

HUKUMAN SEBAT DITANGGUH

SHARAFUDDIN Zainal Abidin (tengah) memaklumkan kepada Kartika Sari Dewi Shukarno mengenai penangguhan hukuman sebat ke atasnya di Sungai Siput, Perak, semalam. – utusan/Mohd Najib Mohd. Nor


Kes seorang wanita yang didapati bersalah kerana meminum khamar atau arak oleh mahkamah dan dijatuhkan hukuman sebat telah mengemparkan negara, Kerana isu ini dilihat satu-satunya seumpamanya yang mendapat liputan meluas media dan dijatuhkan hukuman sebat atas kesalahan itu. Banyak polemik timbul daripada rakyat dan pemimpin..Tun Mahathir yang juga mantan PM mengulas isu berkenaan dalam laman blog beliau, juga menggambarkan betapa isu ini mendapat perhatian pemimpin dan negarawan, sekaligus menjadi isu hangat, sehangat PRK Permatang Pasir yang akan berlangsung 25 .ogos ini.

Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, 20 Julai lalu, menjatuhkan hukuman maksimum enam sebatan dan denda RM5,000 terhadap model sambilan dari Sungai Siput, Perak, Kartika Sari Dewi Shukarno. Beliau didapati bersalah atas dakwaan meminum arak di sebuah resort di Cherating, Pahang, pada 11 Julai 2007.

Dan seperti yang dilaporkan oleh Utusan, akhirnya hukuman sebat ke atas Kartika sari Dewi sukarnor ditangguhkan oleh mahkamah kelmarin yang seharusnya dilaksanakan di penjara kajang, Selangor. Penangguhan tersebut dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Datuk Abdul Rahman Yunus semalam bagi menghormati kemuliaan Ramadan.

Ia dimaklumkan oleh Penolong Pengarah Jabatan Agama Islam Pahang, Sharafuddin Zainal Abidin kepada bapa Kartika, Shukarno Mutalib di kediaman mereka di Sungai Siput, Perak.

No comments: