Tuesday, July 21, 2009

YM KU LI BUKAN KULI PKR



Satu demi satu isu politik di negara ini keluar semacam sudah dirancang oleh pihak tertentu untuk menaikkan imej pembangkang. Kekalahan moral di Manik Urai tidak langsung menjatuhkan populariti pembangkang..kerana ada isu yang lebih besar dan menjadi perhatian rakyat. Bermula dengan desas-desus Mantan Menteri Kesihatan yang juga ketua MCA bahagian Bakri, Johor ,Datuk Seri Chua Jui Meng untuk menyertai PKR dan akhirnya menjadi kenyataan..dan selepas itu hanya selang beberapa hari, menyusul pula tragedi kematian Teoh, setiuasaha politik kepada seorang pemimpin DAP negeri Selangor. Dan kini pula, pelawaan Zahid Ibrahim agar YM Tengku Razaleigh menyertai PKR.Semuanya memihak kepada pihak pembangkang.



Benarkah KU LI akan menyertai PKR?.. isu ini sudah semakin hangat..Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin menganggap kenyatan terbuka Zahid Ibrahim itu menjatuhkan maruah dan perjuangan politik tokoh veteran UMNO itu. namun begitu apa yang tidak di usul pula ialah sumbangan YM KU LI, dalam politik dan pembangunan negara sudah lama tidak dihargai oleh UMNO sendiri. Keputusan KU LI membubarkan Semangat 46, dan kembali ke pangkuan UMNO dilihat sebagai 'sirih pulang kegagang".Tetapi apa bila KU LI kembali ke dalam UMNO, keadaan sudah berubah..KU LI seakan terpinggir ...Bahkan tiada sebarang Jawatan politik dan kerajaan yang diberikan kepadanya ? apakah mereka takut denga aura kepimpinan KU LI yang masih bertenaga itu? atau adakah ada agenda untuk mematikan karier politik KU LI?..Tidak dapat dipastikan kerana biarpun beberapa kali KU LI mengambil keputusan mencabar Presiden UMNO dan perhimpunan Agung, namun masih tidak mendapat sokongan akar umbi..malahan pernah sekali KU LI hanya mendapat satu pencalonan itupun dari bahagian UMNO Gua MUsang yang beliau menjadi ketua bahagiannya.



Jadi..perlukah KU LI menyertai PKR untuk mengilap semula kilauan politiknya itu ? Atau adakah isu ini sengaja untuk menguji di mana tempat KU LI dalam UMNO dalam era kepimpinan DSN? Apa yang pasti sekali lagi dengan isu ini 'saham' KU LI terbukti masih mahal dan berharga...Kerana para pemerhati poltik berpandangan bahawa dengan isu ini mungkin mula menakutkan UMNO akan kehilangan tokoh lama dalam UMNO jika KU LI menyertai pembangkang.Biarpun begitu KU LI semamangnya bukan kuli kepada parti PKR.

3 comments:

kelapa mawar said...

Salam ..

Kalau KU LI jadi kuli UMNO tak pa kah?

Seliu Liu said...

Ku Li sukar ditewaskan di Gua Musang.

SUARA RAKYAT said...

salm.. rengit kata akan call saya