Wednesday, July 1, 2009

IRANUN :Pelapis Pemimpin (kapal Layar Perjuangan)


Tulisan saya yang pertama mengenai Iranun:Pelapis Pemimpin ,cukup mendapat 'perhatian' dari rakan-rakan blogger yang lain.Tidak kurang juga yang memberikan pandangan secara sinis dan ada juga yang memberikan pandangan secara matang dalam membicarakan isu ini."Perhatian"yang diberikan ini tidak sehebat perhatian yang diberikan terhadap penulisan saya sebelum ini mengenai kaum Iranun yang menyentuh tentang 'jatuh dan bangun'nya suku minoriti ini. ( Rujuk: Iranun :politik dan dipolitikkan, Iranun: Suatu Penjenamaan Semula, Iranun: Betulkah terpinggir?,Iranun dan Pasar Ikan Kota Belud).

Alasanya cukup mudah, sebelum ini saya hanya membingkiskan perihal masyarakat Iranun secara keseluruhannya, tanpa menyentuh orang-perseorangan sama ada pemimpin politik suku ini atau pemimpin masyarakatnya. Berlain benar dengan penulisan kali ini yang terus merujuk kepada individu tertentu yang saya katakan sebagai sandaran pemimpin pelapis Iranun.Mungkin ada yang beranggapan bahawa soal-soal kepimpinan Iranun ini dilihat lebih kesukuan, namun jauh lebih dari itu, kerana pemimpin Iranun bukan hanya dalam konteks masyarakatnya tetapi juga menyelami konteks bangsa-bangsa lain di Kota Belud. Tulisan ini mendapat reaksi berbeza dari pelbagai pihak...Batu Gadung.Blogsport, Paikankb.blogsport,Mapait Tantu, Sambal Belacan, Dari Sabah,DayangWulan,Abdnaddin (kalau tak silap pertimbanganlah), dan juga pengkritik berwibawa, penulis berpengalaman sdr Musli Oli serta beberapa orang yang lain yang begitu setia dan bertanggungjawab dalam memberikan buah fikiran.Mereka inilah antara yang memberikan perhatian yang benar-benar membuatkan saya begitu teruja membicarakan perihal pelapis pemimpin Iranun ini. terima kasih yang tidak terhingga dengan perhatian kalian...

Saya terfikir, Apakah sudah sampai masanya, masyarakat Iranun 'membincangkan' isu ini? atau mungkin disebaliknya.Adakah 'perhatian' itu diberikan lantaran 'tokoh' yang saya tonjolkan itu? Atau apakah kerana ada dendam kesumat terhadap tokoh ini? atau adakah tokoh lain yang lebih berkelayakan? atau ada yang rasa jijik mendengar isu ini? ...Pelbagai persoalan yang bermain terus di benak saya. Seperti juga saudara-saudara blogger yang lain, saya tidak dapat membaca apa yang bermain di fikiran saudara-saudara semua...seperti mana saudara tidak akan dapat membaca 'perkiraan' saya.

Apa yang jelas ialah, pada hemat saya sudah sampai masanya kita harus 'membuka' mata dan hati masyarakat Iranun tentang halatuju kepimpinan suku ini. Tidak ada niat untuk mempersenda kepimpinan Iranun. Jauh sekali untuk menuding jari kepada mana-mana individu lantaran 'kegagalan' mempersiapkan suku ini dengan pemimpin pelapis.Biarpun lebih 40 tahun, Iranun sudah melibatkan diri dalam kepolitikan di sabah, namun setelah generasi -generasi alaf baru 'menawarkan' diri membincangkan isu kepimpinan Iranun ini..maka barulah kita nampak bahawa Iranun terlalu 'leka dan selesa' dengan kedudukan mereka sehinga lupa dan alpa dengan masa depan generasi pewaris ini...

'Penonjolan' seseorang tokoh menjadi agenda dalam soal-soal kepimpinan. Biarpun pada penulisan sebelumnya saya juga mengakui bahawa masih ramai tokoh anak Iranun yang boleh dikedepankan tetapi tokoh-tokoh ini masih 'bersembunyi' dalam saf-saf masyarakatnya. Kalau ada pun yang cuba-cuba kedepan, ada orang dan kumpulan tertentu yang 'menekan' dan tidak memberikan peluang untuk mengilap bakat kepimpinan itu. Bahkan tokoh yang saya sebut-sebut ini pun pernah melalui perkara yang sama...sebab itulah saya katakan bahawa tokoh-tokoh pemimpin muda Iranun...matlamatnya adalah sama ingin membela bangsanya!...mungkin tokoh sandaran ini boleh diketengahkan.

Ada juga tanggapan bahawa sebelum menonjolkan pemimpin, perkara asas yang perlu dilihat ialah sumbangannya kepada masyarakatnya...Pendapat ini asasnya benar...tetapi masih terbuka ruang untuk diperdebatkan kerana sumbangan itu bersifat subjektif dan 'normally' semua manusia itu ada sumbangannya. Seperti kata-kata sdr Musli dalam komen terbarunya di DayangWulan...bahawa beliaupun pernah membantu seorang wanita dari suku Iranun yang memerlukan bantuan melanjutkan pelajaran...Ini pun suatu sumbangan! Tanhiah ! sdr Musli!..
Namun adakah "sumbangan" merupakan kriteria utama dalam memilih pemimpin?... Jawapannya secara tulusnya ,TIDAK. Apa yang menjadi percaturan ialah 'kemampuan' tokoh tersebut. Dan "kemampuan" itu pun besar ruangnya untuk diperhalusi...Secara jujurnya atas prinsip politik yang matang, saya melihat Sdr.Roslan Manshor ada kemampuan itu...dari segi ideanya, gerakan sosialnya, penglibatan dalam politik dan banyak lagi . Soal sumbangan itu datang kemudian...yang penting ialah peluang yang kita berikan...Sewajarnya sebagai manusia biasa, beliau tidak terlepas dari kelemahan dan kesilapan....tetapi itu semua bersifat relatif, ertinya boleh diperbaiki...

Kita semua adalah pemimpin, dan setiap pemimpin ada kelemahan yang perlu diperbaiki.Saya melihat terutama dalam masyarakat Iranun, sekiranya ada 'tunas' baru muncul dalam kepimpinan, maka masyarakat akan 'memandang' dari jauh. Tidak ada "support sosial" yang diberikan..Malahan ada yang turut meragui kebolehan itu... Jika inilah menjadi 'trend' sesuatu masyarakat, maka tidak akan ada lagi pemimpin yang bakal dilahirkan.Bagi pemimpin-pemimpin Iranun yang lain....tunjuk ajar dan perhatian perlu diberikan supaya tunas-tunas ini membesar dan seterusnya memberikan faedah kepada masyarakat Iranun.

Salah satu ciri politik haprak, kotor dan menjijikkan ialah tidak suka melihat pencapaian seseorang dalam kerjaya politiknya. Pelbagai strategi kotor dan mengaibkan akan dirancang untuk menjatuhkan orang tersebut. Suasana politik ini, nampaknya mula menular dalam politik suku Iranun...perasaan dengki dan meragui sesorang yang ikhlas memperjuangkan bangsanya dilihat permulaan awal kepada fahaman haprak ini. Merasa bahawa '; sama ada masyarakat akan rugi sekiranya tidak memilih pemimpin yang dicadangkan...suatu persoalan yang dikategorikan sebagi 'meragui". Kerana secara lebih terbuka, saya berpendirian bahawa melontarkan permasalahan sebegitu tidak ada penghujungnya. Setiap orang dari kita mempunyai peranan tersendiri...Ketiadaan kita sedikit sebanyak..akan merugikan masyarakat kita. Mungkin kita merasakan bahawa peranan kita dalam masyarakat terlalu kecil, tetapi perlu diingat bahawa titis-titis air itu boleh memecahkan batu yang keras. kalau anda seorang cikgu, anda punya tanggungjawab dan peranan...kalau anak seorang ibu sekalipun, anda juga ada peranan...masyarakat akan rugi jika anda tidak ada!...

Jadi persoalannya kita semua ada peranan masing-masing..hanya cuma tinggal kita membuka minda dengan luas melihat pentingnya peranan kita itu....Perlu ada pertimbangan dan kejujuran.Bagi masyarakat Iranun...Ini hanya satu permulaan....dan tindakan seterusnya ialah ada pada anda..sama ada terus melabuhkan layar atau sebaliknya!..Kerana kapal tidak akan menunggu anda...berfikirlah!

No comments: