Saturday, July 25, 2009

PAK LAH BERBISA SELEPAS.....


Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi telah mencadangkan kepada kerajaan Negeri Sabah supaya menubuhkan satu Institusi Kajian dan Pembangunan (R&D) khusus untuk penyelidikan rumpai laut. Idea itu dikemukan oleh beliau ketika melawat Pusat Pengkulturan Rumpai Laut di Look Butun, Pulau BUM-BUM, Semporna. R&D ini amat penting untuk mengembangkan potensi industri rumpai laut terutama dalam aspek pengeluaran dan pemprosesan. Turut hadir ialah isteri beliau, Tun Jean Abdullah, KM Sabah Musa Aman dan Menteri Di Jabatan Ketua Menteri Datu Nasir Tun Sakaran.


Apa yang menghairankan masyarakat di semporna dan sekitarnya ialah sepatutnya idea ini lahir ketika Tun Abdullah menjadi PM, kerana ia akan menjadi mudah mendapat perhatian kerajaan pada waktu itu. Tambahan lagi, cadangan ini tidak pun dikemukakan ketika beliau melawat dan melancarkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Luar Bandar (PIPPLB) di Sekolah Berpusat Pulau BUM-BUMsedangkan pada waktu itu Tun Abdullah masih lagi PM. Apa yang tidak ditanyanya kepada KM Sabah Musa Aman,ialah tentang pembinaan Jambatan Pulau BUM- BUM yang sudahpun dibentangkan dalam Rancangan Malaysia ke-9, tetapi hingga kini masih tidak dilaksanakan..Bukankah Jambatan BUM BUM itu salah satu langkah melonjakkan ekonomi di Pulau itu yang dianggap sebagai kawasan berpotensi besar dalam perusahaan Rumpai Laut...?


Kenapa baru sekarang lahir idea itu ? Mungkin kerana pada waktu itu tidak sempat memikirkannya, kerana terlalu sibuk dengan tugas-tugas lain..? Apakah jaminan bahawa idea penubuhan R&D ini akan dilaksanakan oleh kerajaan Negeri? sedangkan Jambatan BUM BUM pun beberapa kali ditangguhkan..apatah lagi idea yang lahir dari hanya bekas PM ?.Nampaknya Pak Lah lebih berbisa selepas bukan lagi PM Malaysia..

3 comments:

SI RENGIT said...

salam....

Tun baru perasaan lah tu kot... Ataupun tak sempat nak umum....

Datu pitung said...

salam Sdr ku depu depu

mungkin tun abdullah masa tu masih tidur lagi, jadi tidak sempat nak umum kepada rakyat sabah..

kelapa mawar said...

Salam Sdr depu-depu..

Barangkali juga Tun abdullah terlalu sibuk beristeri lagi