Monday, July 6, 2009

MELIHAT DAN MEMERHATI


Kisah ini berlaku si sebuah kelas perubatan apabila seorang prof. sedang mengajar anak-anak muridnya yang bakal menjadi doktor dalam hal yang bersangkutan dengan mengenalpasti penyakit pesakit.

Prof itu berkata:
"bakal-bakal doktor sekalian, untuk mengenalpasti penyakit yang dihadapi oleh pesakit kita, cukup mudah ! hanya dengan merasa dengan lidah air kencing pesakit berkenaan.."

Sambung prof itu lagi " Pada hari ini saya ada membawa 3 simple air kencing pesakit yang saya ambik dari hospital..."Sambil mengeluarkan 3 bekas berisi air kencing itu dan diletakkannya di atas meja di depan pelajar-pelajarnya. " Kamu perhatian, bagaimana saya akan merasa terlebih dulu air kencing ini dan kemudian anda semua kena merasanya.." Kata prof itu lagi sambil mencelupkan jarinya ke dalam bekas berisi air kencing itu dan kemudiannya memasukkkan jarinya itu ke dalam mulutnya. " Sekarang giliran, anda pula " kata prof itu.

Pelajar-pelajar perubatan itupun berbaris dan masing-masing merasa air kencing itu sepertimana yang dilakukan oleh prof mereka.
Setelah selesai kesemuanya merasa air kencing itu..Prof itu pun berkata " Baiklah, anda semua sudah merasa air kencing ini, dan anda tentu akan menjadi seorang doktor yang baik kerana perihatin dengan pesakitnya...tetapi anda semua hanya 'melihat' apa yang saya lakukan, dan bukannya 'memerhati' apa yang saya buat..."

Pelajar-pelajar itu terkejut denga apa yang diberitahu oleh prof itu.
" Saya memasukkan jari tunjuk ke dalam air kencing ini, kemudian memasukkan jari tengah ke dalam mulut..tetapi anda memasukkan jari yang sama ke dalam air kencing dan dalam mulut anda... kerana anda tidak "memerhatikan' apa yang saya buat, sebaliknya anda hanya 'melihat' perbuatan saya..."

Pelajar-pelajar itu terkejut..! dan mereka bertuah kerana mendapat bonus merasa air kencing.

2 comments:

Datu pitung said...

salam sdr Depu depu


saya tertarik dgn cerita anda ini.. tahnia..memberi perhatian ketika pembelajaran adlah sgt penting..

DEPU-DEPU said...

Salam kembali datu..

Melihat dan memerhati sesuatu perkara yang berbeza...di harapa datu dapat pengajaran dari cerita ini..selamat belajar!!