Thursday, October 3, 2013

PENYATA GAJI ONLINE DIGODAM ADALAH PALSU

Khabar angin di Facebook yang menyatakan berlaku hacker ke atas laman web Jabatan Akauntan Negara malaysia (JANM) berkaitan penyata slip gaji yang menyebabkan kehilangan wang gaji kakitangan awam di negara ini adalah Palsu. Berikut adalah maklum balas JANM.


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Tuan/Puan,
Sistem ePenyata Gaji dan Laporan kini telah ditambahbaik dengan ciri-ciri keselamatan bagi melindungi maklumat penyata gaji bulanan dan tahunan penjawat awam Kerajaan Persekutuan.
Ciri-ciri keselamatan yang dimaksudkan adalah
1. Notifikasi melalui sms dan e-mail kepada pengguna sistem yang Daftar Semula
Bagi tujuan ini, pengguna diminta mengemaskini maklumat no. telefon bimbit dan alamat e-mail agar notifikasi berkaitan tindakan pendaftaran semula dapat dihantar kepada pengguna.
2. Mengunci masuk maklumat yang diperlukan oleh sistem bagi tujuan Daftar Semula.
Sebelum penambahbaikan sistem dibuat, hanya no. K/P dan nombor gaji sahaja yang perlu dikunci masuk bagi tujuan endaftaran semula dibuat. Memandangkan maklumat no. K/P dan nombor gaji mudah diperolehi , Sistem ePenyata Gaji dan Laporan di ditambahbaik dengan membuat semakan nombor akaun bank pembayaran gaji pengguna. Oleh itu, pengguna yang Daftar Semula perlu mengunci masuk no akaun bank pembayaran gaji bagi membolehkan sistem membuat semakan.

Merujuk kepada aduan tuan/puan,ianya adalah khabar angin yang disebarkan oleh individu yang tidak mendapat pengesahan dan maklumat lanjut daripada JANM. Tidak dinafikan terdapat juga khabar angin yang menyatakan bahawa sistem ePenyata Gaji dan Laporan telah diserang virus dan di"hacked". Pihak kami menegaskan bahawa sistem ePenyata Gaji tidak di"hacked" tetapi ianya ditambah dengan ciri keselamatan semakan nombor akaun bank pengguna agar maklumat penyata gaji bulanan dan tahunan pengguna dilindungi. Untuk makluman juga, sistem ePenyata Gaji dan Laporan yang diwujudkan oleh JANM tidak mempunyai link dengan mana-mana online banking yang boleh mengakibatkan penjawat awam kehilangan gaji mereka.

Sekian, terima kasih.

"Inovasi Penggerak Transformasi Perakaunan Akruan"

UNIT EPAYSLIP
Jabatan Akauntan Negara Malaysia,
Bahagian Pengurusan Teknologi Maklumat,
Aras 5, Kompleks Kementerian Kewangan,
No. 1, Persiaran Perdana, Presint 2,
62594 Putrajaya.
Tel : +603-8882 1414/1300/1374/1355
Fax : +603-8882 1401
Emel: epayslip@anm.gov.my

No comments: