Wednesday, May 20, 2009

Betulkah Iranun terpinggir?????

Kalau sebelum ini saya mendedahkan bagaimana orang Iranun alpa kepada prinsip perjuangan 'kepolitikkan' dan mengutamakan kepentingan peribadi dari suvival bangsa sendiri.Dalam tulisan ini, saya cuba menyingkap bagaimana kesan kepada kealpaan itu, setelah sedekad akhirnya Suku minoriti ini seakan 'terpinggir' dari pemodenan dan pembangunan....betul atau tidak, mari bersama saya membincangkan isu 'keterpinggiran' ini dalam ruang lingkup keilmiahan yang bersandarkan kepada bukti-bukti yang saya paparkan.....melalui penulisan ini, mungkin menyinggung banyak pihak, tetapi apa yang saya harapkan ialah 'keterbukaan' kita menerima atau menolaknya. Mungkin saja penulisan ini tidak menyelami sebenar isu 'keterpinggiran' ini namun sebagai permulaan, ia cukup bermakna untuk membuka 'gelanggang' perbincangan yang lebih terurus sifatnya...

Menurut buku 'Iranun ' Sejarah Dan adat Tradisi' yang ditulis oleh Datu Bandira Datu Alang, suku Iranun asalnya adalah dari kepulauan Filipina,...iaitu dari pulau Mindanao .Penempatan awal ialah di teluk Illana. Satu suku yang bersifat berani, perantau, ahli pedagang dan arif dalam soal-soal pelayaran. Perkataan "Iranun" itupun dikatakan bermaksud "berkasih-kasihan", menggambarkan suku ini bersifat penyayang terutama kepada bangsanya.

Sejak dulu lagi, penempatan masyarakat Iranun adalah di pinggir laut di sepanjang daerah Kota Belud.Antaranya Tamau, pantai emas, Rampayan Ulu, Rampayan Laut, nanamun, Pintasan, dan banyak lagi....Biarpun suku ini merupakan golongan minoriti di Sabah, tetapi suku ini ternyata menyumbang besar dalam mewarnai liku-liku politik di negeri di bawah bayu ini....Keterlibatan suku Iranun ini dalam kancah politik nampaknya sesuatu yang cukup sinonim dengan pembangunan dan peningkatan taraf hidup masyarakat ini. Apa tidaknya, melalui politiklah ramai cendekiawan Iranun mendapat tempat, paling tidaknya pun sebagai "pengikut" setia kepada pemimpin yang bukan dari suku Iranun.Biasanya politik dilihat lebih besar impaknya terhadap kehidupan masayarkat Iranun jika di bandingkan dalam aspek lain seperti ekonomi dan sosial. Kenapa?? mungkin kerana tabiat dan perilaku masyarakat ini yang suka mengurustabdir aspek kehidupan masyarakat lain...memang tidak dinafikan bahawa di kalangan masyarakat Iranun itu ada yang berfikiran kedepan dan dapat meniti arus kemodenan....Justeru dikalangan masyarakat bajau terutamanya, golongan cendekiawan ( terdiri daripada golongan berumur ) turut mendapat tempat dan penghormatan.....Dari sudut yang paling ikhlas ,...fenomena kepimpinan ini ada baiknya...tetapi yang paling rumitnya ialah masyarakat Iranun "terlalu" berpolitik sehingga jauh terpinggir dari soal ekonomi dan peningkatan taraf hidup.

Mungkin permasalahan ini menimbulkan kegusaran di hati ramai masyarakt Iranun, kita lihat bersama senario yang bakal saya paparkan, kemudiannya buat perhitungan waras dan matang, sama ada benar atau sengaja "dibenarkan". Memang dari dulu lagi orang Iranun terkenal sebagai petani/pesawah dan juga nelayan kerana petempatan mereka seperti yang saya sebutkan awal tadi ialah di pesisir pantai daerah Kota Belud... Namun lebih dari 30 tahun, persoalan yang wajar di cari jawapannya ialah: berapa orang Iranun yang berjaya menjadi seorang petani moden? atau berapa orang yang berjaya menjadi nelayan yang mampu mengaut keuntungan yang lumayan ?dan persoalan yang paling besar berapa orang Iranun yang bertaraf 'Millione'? .....Kenapa???? Salahkah melontarkan persoalan yang sebegini besar kepada pemimpin Iranun??...Secara jujurnya...jawapan kepada persoalan itu ada pada semua orang Iranun.

Kemudiannya kita hadkan pula persoalan itu kepada pembangunan petempatan suku Iranun. Kalau kita menerobos terus kepada persoalan ini, kita seakan tidak terkejut langsung kalau saya mengatakan bahawa tidak "wajar " di abad ini, yang selalu kita katakan "alaf Baru" masih wujud petempatan yang terpinggir dari arus pemodenan....Usahlah dikatakan hal keinternetan kerana masih ada yang kebaru-baruan, tetapi kita sempitkan lagi skop ini kepada keperluan asas yang ada di perkampungan Iranun. Saya berfikir bahawa ramai yang bersetuju kepada saya, bila saya menyatakan bahawa masyarakat Iranun masih berjuang untuk ketentuan keselesaan hidup generasi mereka. Berapa ramai pemimpin Iranun yang benar-benar merasai denyut nadi dan jerit payah bangsanya????...Berapa ramai yang berkedudukan dalam soal pengaturcaraan ekonomi yang "turun padang" mengurus dan menunjukajar bangsanya dalam perusahaan dan peningkatan taraf hidup???? dan berapa ramai yang benar-benar ikhlas mengambil tahu akan kekurangan keperluan asas yang berlaku di perkampungan Iranun???? Sudah terlalu lama hal-hal ini tidak diperdebatkan diperingkat persatuan ataupun di Warung kopi...Kenapa??? Inilah 'Misteri" yang sukar diungkai...bukannya 'Misteri Nusantara".

Jadi, perlukah kita marah dan tersinggung bila persoalan :terpinggirkah Iranun??? ditimbulkan.Begitu ramai golongan terpelajar dari masyarakat Iranun yang seakan-akan "merestui" fenomena mengaibkan ini...kerana mereka sendiripun masih mencari erti prinsip perjuangan mendaulatkan bangsa mereka....apa puncanya? secara jujurnya lagi saya berpendapat...kerana tidak ada "nukleas" yang bertindak sebagai ketua dalam mengumpul minda-minda ' tidur" ini, sehingga segala idea dan semangat hilang begitu saja....( bersambung )

No comments: