Thursday, May 21, 2009

Antara Kecerdasan Dan Kejayaan

Bagi orang awam, dua perkara diatas adalah perkara biasa.Namun, bagi pakar yang mengkaji bidang kecerdasan manusia, dua perkara itu adalah sesuatu yang luar biasa. Ia dianggap luar biasa kerana ternyata pelajar atau penuntut yang pintar di sekolah belum tentu menjadi orang yang berjaya di dalam masyarakat.Dalam erti kata lain, kejayaan dalam hidup tidak hanya ditentukan oleh keputusan peperiksaan atau CGPA seseorang.
Perkara paling tragik mengenai kaitan antara kecerdasan dan kejayaan boleh dilihat pada seorang cerdik pandai iaitu Theodore John Kaczynski. Dia merupakan seorang genius matematik lulusan Harvard University dan Michigan University, yang juga digelar Unabomber. Dengan bom yang diciptanya sendiri, dia membunuh 3 orang, mencederakan 23 orang, dan merancang keganasan ini selama 17 tahun. Keganasan yang dilakukannya selama puluhan tahun itu tidak dapat dibandingkan dengan kebijaksanaannya. Sewaktu berusia 15 tahun, dia tamat sekolah menengah. Pada usia 16 tahun, dia memperolehi biasiswa bagi melanjutkan pelajaran ke Harvard University. Pada usia 20tahun, dia berjaya memperolehi Ijazah Sarjana dan pada usia 21 tahun, dia memperolehi gelaran doktor matematik.
Minda cerdik ini kaya dengan formula matematik.Kemampuannya sungguh mengagumkan.'Ted' selalu menggunakan daya imaginasinya... kata bekas pensyarahnya. Walaupun rumit sesuatu masalah matematik itu pasti dapat diselesaikannya. sayangnya kehebatan dalam bidang matematik tidak diiringi dengan kemampuannya dalam membina hubungan sosial.Ted tidak mampu menjalin hubungan sosial dengan orang lain.Ted adalah orang pintar yang jahat. dia boleh disamakan dengan orang-orang pintar yang sengaja menghasilkan penemuan bagi membunuh orang lain.
Di sekeliling kita, terdapat ramai "ted" yang wujud dalam pelbagai jenis dan bentuk. Para cerdik pandai di sekolah ataupun di pusat pengajian tinggi sebahagiannya mempunyai cita-cita yang terlalu tinggi sehingga tidak mampu dilaksanakan.Mereka ini merupakan tokoh-tokoh yang di kagumi oleh ramai orang. Sebahagian besar orang mengagumi Thomas Edison daripada peninju Muhammad Ali. Ini tidak salah, namun ia membuktikan kurangnya penghargaan kepada kemampuan lain yang dimiliki oleh setiap orang yang berlainan.
Cuba saudara teliti syarat bagi memohon Jawatan sebagai seorang pegawai seperti yang ditetapkan oleh sebuah Jabatan Kerajaan.Ia pernah dimuatkan dalam sebuah akhbar harian nasional: "memiliki sekurang-kurangnya ijazah sarjana muda, CGPA lebih daripada 3.0, pengalaman bekerja tidak kurang daripada 1 tahun, dan keutamaan diberikan kepada calon yang memiliki ijazah dalam bidang kemanusiaan." Syarat seumpama ini biasa dikenakan bagi permohonan mana-mana Jawatan Pegawai sekalipun. Ia wujud kerana anggapan dan harapan berlebihan yang disandarkan pada kecederasan matematik.Ia juga menunjukkan seolah-olah wujud hubungan secara langsung di antara CGPA 3.0 dengan mutu kerja. Syarat seumpama ini secara tidak langsung merugikan mereka yang memiliki CGPA kurang daripada 2.0 tetapi mempunyai kecederasan lain yang lebih menonjol.

(di petik dari: Revolusi IQ.EQ.SQ, Taufik Pasiak )

No comments: