Wednesday, December 30, 2009

GUS DUR MENINGGAL DUNIA


Mantan Persiden ke 4 Republik Indonesia iaitu Abdurahman Wahid atau dikenali sebagai Gus Dur 69 tahun dilaporkan menghembuskan nafasnya yang akhir pada 6.45 petang ( waktu Indoensia barat ) di hospital Cipto Mangunkusumo akibat sakit buah pinggang yang teruk. Semasa hayatnya Gus Dur adalah pengasas kepada pertubuhan Nahdatul Ulama yang adalah antara pertubuhan Islam yang paling berpengaruh di Indonesia dan Nusantara. Krisis ekonomi dunia pada akhir 90-an telah membawa kepada penglibatan beliau dalam dunia politik Indonesia, dan menubuhkan Parti Kebangkitan Bangsa (PKB). Menjadi Presiden Indonesia dari 1999-2001 ini menggantikan Presiden Suharto.Di pecat daripada Jawatan Presiden dan digantikan oleh Megawati Sukranoputri.


Kaitan dunia kepolitikkannya di Malaysia ialah apabila beliau menyatakan sokongan secara terbuka dengan Bekas Tim. Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dipecat dari Jawatan itu pada tahun 1998. Laungan Reformasi yang menggegarkan republik Indonesia telah menjadi inspirasi DSAI dan pengikutnya untuk meniupkan semangat reformasi itu di negara ini. Laungan 'reformasi' menjadi perkataan berhantu para penunjuk perasaan di ibu kota , mendesak supaya Tun Mahathir yang menjadi Perdana Menteri waktu itu berundur dan mengisytiharkan pemecatan DSAI sebagai tidak sah dan satu konspirasi politik.


Semasa DSAI berada di tahanan penjara sungai Buloh, Datin seri Wan Azizah yang merupakan Presiden Parti Keadilan telah mengunjungi presiden Gus Dur dalam usaha meraih simpati dan sokongan, selain daripada kunjungan kepada beberapa pemimpin negara jiran termasuk Presiden Filipina.


Semasa pemerintahan Gus Dur, banyak mendapat kecaman kerana atas kegagalannya menangani kemelut krisis ekonomi yang melanda Indonesia selain daripada beberapa pendekatannya yang tidak konsisten dalam menyelesaikan permasalahan republik itu. Namun apa yang menjadi ingatan kepada Gus Dur ialah apabila memberi kelonggaran kepada puak Tionghua sehingga mengisytiharkan cuti umum sempena Tahun Baru Cina. Jenazah Allahyarham, akan disemadikan dengan penuh penghormatan negara. Presiden Indonesia , Susilo Bambang Yudoyunu dijangka mengetuai istiadat pemakaman itu. Beliau juga mengisytiharkan tempoh berkabung selama 7 hari, selain bendera rasmi negara diturunkan separuh tiang.

1 comment:

palingberani said...

anwar Ibrahim kehilangan kawan