Thursday, December 17, 2009

MENYUSURI KEHIDUPAN TUN MUSTAPHA (bahagian Akhir )


Kerjaya sebagai Wakil Rakyat bermula pada tahun 1967,apabila Tun Mustapha mulai bertanding dalam pilihan raya bagi kerusi Dewan Undangan negeri Bengkoka-Banggi. Tun Mustapha mendapat kemenangan dalam pilihanraya itu. Beliau telah meletakkan jawatannya sebagai Menteri Hal Ehwal Persekutuan Sabah dan Pertahanan Awam (Federal Minister of Sabah Affairs anda Civil Defence ) pada 19 April 1967. Pada bulan Mei tahun yang sama Tun Mustapha telah dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah yang Ketiga.Dalam sejarah politiknya, beliau telah memenangi kerusi kawasan Marudu pada tahun 1969 tanpa bertanding.Juga tahun 1971.


Oktober 1971, Tun Mustapha telah mengetuai Parti Perikatan Sabah yang terdiri daripada gabungan Pertubuhan Kebangsaan Kadazan Bersatu (UNKO), pertubuhan Kebangsaan Sabah Borneo (USNO),PASOK serta dua parti Cina,Parti Bersatu (UP),Dan parti Demokrat (DP).Dalam pilihan raya Negeri yang kedua,kesemua 32 calon perikatan telah menang tanpa bertanding.
Memenangi kerusi ADUN BANGGI di bawah USNO pada tahun 1976, dan sekali lagi pada tahun 1985.Pernah mengalahkan calon Barisan Nasional Mohd.Salleh Tun Mohd.Said. Menyertai UMNO pada tahun Januari 1991 dan saeterusnya pada Februari beliau telah dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan Sabah dan kemudiannya dilantik sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO pada bulan Julai tahun yang sama.


Sepanjang hayatnya Tun Mustapha diberi banyak anugerah,antaranya K.V.O. dan O.B.E. daripada kerajaan British;”knight Commander Of Republic of Lebanon” (K.C.R.L) oleh presiden Lebanon pada tahun 1972; Seri darjah Paduka chura Si-Maharaja (S.P.C.M) dengan gelaran “Dato Seri” pada 15 september 1971 sempena keputeraan Sultan Perak; Seri Paduka Mahkota Perlis (S.P.M.P) pada 29 Mac 1971 dari Raja Perlis;Seri Paduka Mahkota Johor (S.P.M.J) pada 27 Oktober 1971 dari Sultan Johor; Panglima Negara Bintang Sarawak (P.N.B.S) pada 20 Ogos 1971 daripada Tuan Yang Terutama negeri Sarawak: Seri Indera mahkota Pahang (S.I.M.P) daripada sultan Pahang, 20 september 1969; Seri Panglima Darjah Kinabalu (S.P.D.K) dengan gelaran “Datuk Seri Panglima”; dan Seri Maharaja Mangku Negara (S.M.N)- anugerah tertinggi di Malaysia dengan gelaran “TUN” pada 26 November 1964.


Tun Mustapha juga seorang yang bergiat aktif dalam Persatuan.Beliau pernah memegang Jawatan Presiden dalam Pertubuhan Islam seluruh Sabah (USIA) dan PERKIM sesi 1977/1979. Beliau juga merupakan Ketua Persatuan Pengakap sabah dan telah menerima pingat “Semangat Padi” pertama di Sabah pada 21 Jun 1974.Pernah menjadi Pengerusi Persatuan Peladang Kebangsaan pada tahun 1972.Merupakan Pro-Canselor bagi UPM dari November 1973 hingga Februari 1990.Tokoh agung ini meninggal dunia pada 2.Januari 1995.Tanahair khasnya Sabah telah kehilangan besar dalam dunia politik dan pentadbiran.Semoga rohnya dicucuri rahmat.

No comments: