Thursday, December 17, 2009

SPRM BOLEH SIASAT BILA-BILA MASA


Keputusan Mahkamah Rayuan mengenepikan keputusan mahkamah tinggi sebelum ini yang melarang SPRM menyoal siasat saksi diluar waktu pejabat tidak banyak beza dengan keputusan sebelum ini yang memberi kuasa semula kepada manteri besar Perak Dr. Zamry yang diputuskan awal oleh mahkamah tinggi sebagai tidak sah perlantikannya sebagai MB Perak.


Biarpun bidang kuasa dua mahkamah ini jelas dan berwibawa,namun keputusan yang selalunya "dibatalkan" dan di umumkan keputusan baru,nyata begitu mengusarkan rakyat. Memang adalah prosedur biasa, keputusan mahkamah tinggi boleh dicabar di mahkamah rayuan, namun apa yang berlaku adalah diluar keganjilan. sebelum ini SPRM telahpun mengeluarkan surat pekeliling kepada anggotanya yang memberikan arahan terbaru sesi soal-siasat hanya dihadkan kepada waktu pejabat selaras dengan keputusan Mahkamah tinggi. Apabila mahkamah rayuan memutuskan sebaliknya,maka surat pekeliling itu akan terbatal dengan sendirinya. Bayangkanlah jika keputusan mahkamah Rayuan ini dicabar lagi dan diandaikan keputusan asal mahkamah tinggi diterima..bagaimanakah keadaan SPRM nanti...

Apapun keputusan terbaru ini kita hormati dan mengharapkan agar semua pihak dapat menerimanya dengan tangan terbuka. Di mana lagi keadilan boleh ditegakkan kalau asyik mempertikaikan keputusan "Yang Arif".

No comments: