Thursday, December 17, 2009

DOA BALA DAN PUJIAN NIK AZIZ


Suatu masa apabila Nik Aziz, Menteri Besar kelantan menyatakan untuk berdoa supaya PM, Datuk Najib dan UMNO ditimpa bala dan bencana yakni dimusnahkan masa depan mereka, lantaran kerana Datuk Najib 'enggan' mengiktiraf hak dan autonomi Kelantan terhadap hasil mahsyul Minyak yang ditimba oleh Petronas di perairan kelantan, maka ia menjadi isu yang menjadi perhatian akhbar dan media massa. Seorang ulama dan "tok Guru" tidak wajar bertindak begitu, apatah lagi apabila melibatkan kemusnahan orang lain. Menteri Besar kelantan ini tidak pernah 'betul' kenyataannya kepada Media Massa atau mungkin wartawan tidak sangat tinggi pemikiran mereka sehingga sukar mentafsir apa yang dimaksudkan oleh Nik Aziz. Bagi penyokong PAS mereka rasa tindakan itu wajar kerana royalti minyak itu adalah hak sebenar PAS dan bukannya rakyat Kelantan.



Apabila Nik Aziz membuat kenyataan terbuka memuji Datuk Najib atas tindakannya yang perihatin terhadap masyarakat Islam di sempadan Thailand-Malaysia, Media massa juga jadi 'sasau' seketika. Datuk Razali menyifatkan pujian itu tidak ikhlas dan menutup kelemahan Nik Aziz. Mana yang baik, mendoakan kemusnahan orang lain atau memuji kebaikan mereka..?

4 comments:

paikankb said...

salam,

saya ada buat posting tentang isu doa bala beberapa hari yang lepas. Pada pendapat saya secara peribadi, media massa arus perdana banyak menyeleweng fakta sebenar. Semua rakyat malaysia dah tahu, apapun semua nya terserah pada diri kita. percaya membabi buta bencanalah hasilnya, percaya dengan penelitian maknanya waras lah kita...budak baru belajar....

Pak Cik Amin said...

salam kawan lama..

saya baru mengikuti blog sdr ini..dari artikel yang sdr paparkan ini, nampak sangat sdr menyebelahi Nik Aziz..
mungkin sdr ini PAS.. kalau PAS..Takbir!!!!

DEPU-DEPU said...

salam kembali sdr paikankb..

thanks kerana berkunjung..saya dah baca posting sdr mengenai isu ini

DEPU-DEPU said...

salam kawan lama..

Takbir!takbir!