Wednesday, September 2, 2009

KALAU BENAR ADA BONUS..


Mungkin kakitangan awam akan tersenyum lebar hari raya ini jika apa yang dikatakan oleh Ahli Parlimen Putrajaya, Tengku Adenan tengku Mansor menjadi kenyataan, iaitu rayuan kepada PM, Datuk seri Najib untuk memberikan bonus sebelum menjelangnya Hari Raya Aidilifitri 20hb.Sept ini. Menurut beliau lagi, walaupun keadaan ekonomi sekarang ini masih belum memuaskan ,namun permintaan itu bersandarkan kepada keperluan kakitangan yang berjawatan rendah untuk menikmati bonus di hari perayaan ini.Berikut adalah apa yang dilaporkan oleh utusan:

PUTRAJAYA 1 Sept. – Ura-ura kemungkinan kakitangan awam akan menikmati bonus sebelum Aidilfitri hangat diperkatakan walaupun Bajet 2010 dijadual dibentangkan pada Oktober ini.

Bayangan mengenai perkara itu dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semasa pertemuannya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Mohd. Hanadzlah baru-baru ini.

‘‘Ya, saya ada timbulkan pada Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Kedua supaya jika dapat dipertimbangkan (pembayaran bonus) dan mereka senyum sahaja.

‘‘Saya yakin senyuman yang diberikan itu akan membawa kegembiraan kepada kakitangan kerajaan yang dijangka menyambut Hari Raya Puasa pada 20 September ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Terdapat 1.2 juta kakitangan kerajaan di seluruh negara dengan 75,000 orang pesara yang layak menerima bonus.

Tengku Adnan berkata, saban hari beliau mendengar rayuan daripada kakitangan kerajaan di Putrajaya terutama dari kumpulan sokongan yang berpendapatan kecil.

‘‘Sebenarnya di Putrajaya ramai kakitangan kerajaan yang berjawatan rendah merayu supaya saya bawakan kepada pengetahuan Perdana Menteri supaya dipertimbangkan bonus atau insentif untuk sambut raya.

‘‘Mereka sedar keadaan ekonomi tidak begitu baik tetapi mereka merayulah kalau boleh kerajaan faham mereka juga dalam keadaan yang tidak begitu stabil ekoran kenaikan harga barang,” katanya.

Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CEUPACS), Omar Osman berkata, belum pernah berlaku dalam sejarah pembayaran bonus dibuat sebelum pembentangan bajet.

‘‘Bagaimanapun, CEUPACS amat berharap agar kerajaan akan bagi bonus kepada kakitangan awam supaya dapat menceria dan memeriahkan lagi sambutan hari raya kami,” katanya.

2 comments:

zai said...

Salam Depu2..

Bertuahnya mereka yang bekerja didalam sektor kerajaan krn nasib sentiasa terbela..

Slmt Berpuasa dan Berbuka...tentu orang rumah sentiasa menyediakan makanan yang enak2..

Unknown said...

Salam Depu_Depu,

Apa erti nama wahai depu-depu, i tak fahillllll.