Thursday, January 26, 2012

3SEKELUARGA DIBUNUH DI SEMPORNA



TAWAU: Disebabkan dendam, sepasang suami isteri dan seorang warga emas dibunuh kejam oleh sekumpulan 13 lelaki bersenjatakan parang yang menyerbu rumah mereka di ladang kelapa sawit di Kalumpang, Semporna. 

Dalam kejadian ngeri kira-kira jam 5.30 petang Ahad lalu, warga emas hanya dikenali sebagai Jaafar, 70, dan anaknya Ismail, 50, maut dalam keadaan berlumuran darah di dalam rumah, manakala isteri Ismail, Salmiah Iran, 48, ditemui mati di ladang berhampiran rumah mereka beberapa jam kemudian.

Polis yang menjalankan siasatan turut menemui mayat seorang lelaki dikenali sebagai Jul Mohamad Nun, 37, di ladang Kampung Tagasan Jaya, dipercayai ditinggalkan rakan lain selepas cedera parah sebelum meninggal dunia.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, siasatan awal mendapati tiga beranak yang terbunuh itu bekerja di ladang berkenaan dan semua mangsa yang maut mempunyai kesan cedera parah di kepala serta beberapa bahagian badan.

“Pemeriksaan di tempat kejadian juga menemui lima parang panjang dipercayai digunakan dalam pergaduhan berkenaan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah, semalam.

Mengulas lanjut, Hamza berkata, semua mereka dipercayai pendatang asing tanpa izin (Pati) berikutan tiada sebarang dokumen pengenalan diri ditemui.

“Polis menemui mangsa pertama iaitu seorang wanita dalam keadaan berlumuran darah pada jam 3.40 pagi Isnin lalu sebelum menemui tiga lagi mayat lain.

“Wanita itu disahkan mati akibat kecederaan parah di badan dan siasatan mendapati mangsa cuba menyelamatkan diri,” katanya.

Katanya, polis mendapati mangsa tidak dirogol dan yakin wanita terbabit berada di rumah bersama suami dan bapa mentuanya ketika kejadian serta cuba melarikan diri daripada serangan kumpulan terbabit.

“Polis tidak menolak kemungkinan kejadian ini berpunca daripada dendam sehingga tercetus pergaduhan dan serangan bersenjata.

“Beberapa individu dipercayai terbabit dalam kejadian ini dan polis sedang memburu mereka,” katanya yang turut mengesahkan semua mereka ke rumah mangsa menaiki lori.

Menurut Hamza, polis kemudian menahan seorang lelaki dikenali sebagai Amin Hatai berusia 23 tahun bersama dua yang lain dipercayai mampu membantu menyelesaikan kes berkenaan.

“Siasatan polis mendapati, kejadian ini turut didalangi seorang lelaki berusia 40 tahun yang dikatakan perancang utama.

“Polis akan memburu semua mereka yang terbabit untuk dihadapkan ke muka pengadilan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302, Kanun Keseksaan,” katanya.



No comments: