Saturday, March 27, 2010

FLIGHT KK-TAWAU, DUA KALI DELAY. AIRASIA DI "BOO"


Hari ini 27.03.2010, saya berkesempatan pulang ke Kota Kinabalu, kerana mengetuai rombongan meminang dan bertunang adik lelaki ke-4 Saya. Dari Tawau dengan first flight, MAS 8.25 pagi dan akan pulang ke Tawau semula sebelah petangnya dengan flight Airasia pada 6.30 petang. Setelah selesai majlis pertunangan itu, saya minta adik saya yang ke-5 untuk hantar ke Terminal 2, tambang Murah kota kinabalu, dalam sekitar jam 5.00 petang. Saya check in, dan dimaklumkan flight delay kepada Jam 7.30 malam. Saua bertanya kepada kerani wanita yang bertugas, tetapi dia tidak menjawab, mungkin kerana sudah diumumkan melalui pembesar suara. saya yang agak lewat agaknya.




Kesempatan itu saya gunakan untuk membaca beberapa buah buku yang saya beli lewat petang tadi. Buku-buku yang diterbitkan oleh UMS itu,pengarangnya adalah bekas pensyarah saya...dan saya memerhati sekeliling, agak ramai juga orang ke Tawau malam ini, sedang menunggu,...tetapi hanya dua-tiga orang sahaja yang saya nampak membaca suratkhabar, yang lainnya berbual dan menghubungi rakan atau ahli keluarga mereka. Mungkin memaklumkan mengenai kelewatan flight itu.


Imbang Penuh

Jam menunjukkan jam 6.25 petang, saya naik ke tingkat satu menunju ke surau, untuk menunaikan Solat Maghrib dan Isyak secara Jamak. Di surau saya menemui Ustaz Sawi @ Abdullah Maria.Lamanya saya tidak jumpa ustaz ini, orang kampung saya. Setelah berbual dan bertanya khabar serta perkembangan terkini masing-masing, saya minta beliau mengimami solat Maghrib...dan beliau persetujui.




Selesai solat saya terus menuju ke balai berlepas..untuk menunggu kerana jam sudah menunjukkan pukul 6.55 petang. Saya menyambung kembali buku yang saya baca tadi mengenai TYT Sabah. Saya menghubungi isteri di Tawau, menyatakan kelewatan penerbangan saya itu.takut pula risau, kerana anak saya yang kedua sejak petang, menunggu-nunggu ketibaan saya dan beberapa kali menghubungi saya sejak tengahari lagi.





Jam sudah menunjukkan jam 7.15 malam..sekali lagi pembesar suara bergema,memaklumkan bahawa sekali lagi flight ke Tawau mengalami kelewatan lagi kerana, kelewatan flight dari Brunei Darussalam dan dijangka akan sampai jam 8.30 malam. Bila mendengar pengumuman kelewatan itu, para penumpang yang sejak petang tadi, mereka mem'BOO" secara beramai-ramai sebagai tanda protes dan tidak puas hati. Lelaki berusia di tepi saya mengeluh panjang kerana dia memaklumkan kepada saya, sudah banyak kali dia mengalami keadaan itu..memang Asia terkenal dengan situasi sebegini katanya lagi.




Rasanya Syarikat penerbangan murah ini harus memikirkan untuk meminimumkan masalah sebegini.Kerana lama-kelamaan orang ramai akan kehilangan kepercayaan kepada airasia..Dan ini akan memberikan impak kepada pendapatan domestik syarikat itu.

No comments: