Tuesday, January 19, 2010

SEKITAR MAJLIS AKIKAH DI MUSIM BANJIR

AJK UMNO KB, Sdr Roslan Hj. Manshor turut hadir dalam majlis Akikah ini.

Sdr.Hj. Ahinin(blogger) turut sama berada dalam majlis itu.
Terima kasih kepada Ust. Saifuddin kerana sudi hadir.



Walaupun Kg. Tamau adalah antara kampung yang terlibat dilanda banjir dan terputus hubungan dengan pekan Kota belud sekurang-kurangnya selama 3 hari melalui jalan darat, namun masyarakat kampung ini tidak begitu dilanda keresahan. Pertama kerana banyak rumah yang tidak ditenggelami air dan kedua kerana persediaan awal para penduduk yang sudah lebih awal menjangkakan akan berlaku banjir besar akibat hujan lebat yang turun tidak berhenti-henti selama 4 hari, jadi barang keperluan memang disediakan, itupun dalam jangkaan lebih kurang 2 hari penggunaannya.malahan menurut penerangan salah seorang penduduk di kampung ini, banjir kali ini adalah yang terburuk selepas tahun 1965. Pun begitu nasib baik pada hari kedua banjir, jalan raya menghubungkan kampung Tamau dengan Pekan Kota Belud boleh dilalui biarpun menggunakan kereta pacuan empat roda.

Keadaan banjir ini tidak menghalang sahabat handai dan kaum keluarga di Kampung ini untuk menghadirkan diri dalam majlis Akikah anak lelaki saya pada hari Ahad yang lepas. Malahan kehadiran yang dijangka sekitar 80 orang begitu mengejutkan saya. Apa tidaknya, kalau di sebelah pantai timur khususnya di Semporna dan Tawau, majlis sebegini tidak sebegitu ramai, lebih-lebih lagi kalau diadakan di kawasan kampung . Biasanya yang hadir adalah kaum keluarga terdekat sahaja.

Kesediaan masyarakat di kampung ini untuk 'meramaikan' majlis seumpama ini biarpun hujan turun ,membuktikan ikatan ukuhwah masih kuat dan kekeluargaan di kampung ini masih utuh. Saya begitu terharu atas kerjasama yang diberikan oleh rakan dan sahabat handai termasuk kaum keluarga yang sejak awal bertungkus lumus memastikan majlis Akikah berjalan dengan lancar dan seperti yang dirancang.

AKHIRNYA SAYA DAN KELUARGA MENGUCAPKAN RIBUAN TERIMA KASIH ATAS KESUDIAN MASYARAKAT KAMPUNG UNTUK HADIR MEMERIAHKAN MAJLIS AKIKAH INI. TERIMA KASIH DAUN KELADI.

2 comments:

Hajin said...

ba, terima kasih juga dapat makan free.

Senjaliza said...

Salam Ziarah,
Teruskan penulisan dalam wajah baru blog ini. Azam 2010...
Salam Depu-Depu.