Sunday, March 8, 2015

USTAZ ASRI DAN USTAZ KAZIM BERBAIK SEMULA



Salam bersambut, begitulah dengan ketegangan antara Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dengan pendakwah terkenal, Datuk Ustaz Kazim Elias yang reda apabila kedua-dua berbaik semula.

Isu yang berbangkit antara keduanya dianggap selesai apabila Kazim menerima undangan Mufti Perlis bertandang ke Kangar, malam tadi.

Pada pertemuan yang disifatkan MAZA sebagai minum sambil tersenyum itu membuka jalan penyelesaian terbaik berbanding terus ‘berbalah’ dialam maya sehingga mencetuskan suasana tidak baik dalam gerakan dakwah negara.

Kedua-dua bertemu di Kafe Blackwood, diiringi Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang juga Yang Dipertua YADIM, Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dasuki.

Malah Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Ibni Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail turut mencemar duli meraikan Kazim dan pertemuan itu.

Dalam laman Facebooknya, Dr Asri menyatakan, ‘Minum dan tersenyum’. Saya alhamdulillah menerima tetamu istimewa malam ini Datuk Kazim Elias di Kangar, Perlis. Turut sama Dato Dr Asyraf Wajdi yang diPertua YADIM. Kami minum dan makan dengan mesra sebagai saudara muslim di cafe yang sedap menunya, Cafe Blackwood, Kangar.”

Isu tercetus apabila Mufti Perlis dalam satu surat tidak bersetuju dengan Kazim sebagai ahli panel perdana ehwal Islam sempena Hari Keputeraan Raja Perlis.

Antara alasan yang diberikan oleh Dr Asri ialah Kazim didakwa mencetuskan kekeliruan berhubung tafsiran riwayat hadis dan dakwaan mengatakan Rasulullah suka makan roti jala cicah kari sehingga menjadi viral di dunia siber.

Kazim kemudiannya mengeluarkan kenyataan balas bagi menjawab tuduhan ke atas dirinya dan pihak berkenaan seharusnya menghubungi beliau sendiri mendapatkan penjelasan berhubung riwayat yang dianggap palsu.

Mufti Perlis menjelaskan dokumen itu merupakan satu rahsia yang tidak sepatutnya diviralkan dan tidak mahu mengulas mengenainya memandangkan ia melibatkan keputusan kerajaan negeri tetapi mempelawa Kazim bertemu dan menyelesaikan perkara itu secara musyawarah atau bertentang mata dan akhirnya menjadi realiti malam tadi.

Sikap jiwa besar Kazim sanggup mengetepikan segalanya dan mengadakan pertemuan dengan Dr Asri diharap dapat menyatukan kelompok-kelompok dalam agama Islam seterusnya mencari jalan penyelesaian berbanding menyebabkan kerosakan kepada umat Islam.

1 comment:

Unknown said...

Hi nama saya Jeanne Xavier dan saya seorang wanita dari Kanada, saya bekerja dengan pemerintah Kanada untuk jangka waktu yang sangat lama dan saya mampu untuk mendapatkan begitu banyak uang selama waktu saya di kantor yang dibuat berjumlah $800,000,000. dan karena itu saya memutuskan untuk berinvestasi pada pinjaman pribadi bisnis untuk membantu memecahkan masalah-masalah keuangan saya sesama manusia. saya memutuskan untuk memberikan pinjaman apapun di 2%, jadi jika Anda tertarik untuk mendapatkan manfaat dari perusahaan saya Anda dapat menghubungi perusahaan saya melalui email: jeannexavier111@gmail.com