Wednesday, February 17, 2010

PERARAKAN AGAMA DI JALANRAYA WAJAR DIKAJI SEMULA : DR.ASRI


Apabila isu perarakan Maulidur rasul membayangi pentadbiran LGE, maka ramai yang menyatakan pendirian mengenai isu ini. Ada yang begitu marah dan sakit hati, ada yang bersikap terbuka dan tidak kurang juga yang bersetuju atas faktor politik. Misalnya TGNA dalam kenyataannya menyifatkan sambutan Maulidur rasul sebagai tidak ada fadhilat. Seakan memberi lampu hijau kepada pembatalan perakan oleh LGE itu. Ada yang beranggapan bahawa komen TGNA itu adalah kompromi politik untuk menjaga hati rakan dalam pakatan Rakyat.


Terbaru pula ialah ulasan Dr. Asri iaitu bekas mufti Perlis yang mahu agar kerajaan mengkaji semula kebenaran perarakkan agama di jalan raya. Kenyataan itu secara rasmi dipaparkan oleh beliau dalam blog rasminya "MINDA TAJDID". Menurut Dr. Asri kajian kebenaran itu bukan sahaja kepada agama Islam tetapi juga meliputi semua agama termasuk, Hinddu, Budha dan Kristian dan juga agama-agama lain.


Ini katanya kerana, kebenaran menjalankan perarakkan di jalan raya boleh menyebabkan beberapa masalah timbul termasuk kesesakan lalu lintas ekoran penutupan jalan raya yang terlibat. Sementara itu katanya, ia juga mengganggu 'hak' orang lain dan keperluan menggunakan jalan terbabit seperti urusan kecemasan dan sebagainya.

Pandangan ini lebih terbuka dan secara logik tidak melibatkan kepentingan peribadi dan fahaman politik. seharusnya bukan sahaja perarakkan Maulidur rasul di jalan raya dikaji semula tetapi juga termasuk perarakkan di batu caves oleh agama Hinddu, tambah beliau lagi.


No comments: