Pages - Menu

Saturday, March 17, 2012

NORULE HABIBI : KAU YANG KU CINTA

kau bagaikan permata
kau menyinari hidupku
kau menghiasi dunia cinta
memberi kebahagian yang indah

Kau kekasih sejati
kau memberiku segalanya
kau memahami diri ini

Cinta ini hanya untukmu sayang...oh kasihku
segalanya kuserahkan hanya padamu...oh sayang
cinta suci ini tak kan terlerai walau badai melanda
diriku tetap setia hanya padamu

kau yang bernama sayang
kau yang kucintai selamanya
kau tetap miliku abadi
sehingga ke akhirnya kita bersama



PETUA MENDAPATKAN ANAK YANG CERDIK



sekadar gambar hiasan


Petua : Inginkan Anak Berkulit Cerah atau Putih 1
Ibu-ibu sememangnya inginkan anaknya putih jika ditakdirkan. Semasa hamil tu, jangan makan makanan berkicap. Insya-Allah putihlah anak tu kelak. Cubalah, ya.


Petua : Inginkan Anak Berkulit Cerah atau Putih 2
Cubalah minum air kacang soya dan amalkan makan sayuran hijau semasa anda mengandung.


Petua : Anak Fasih Bercakap
Kebanyakkan ibu bapa inginkan anaknya cepat bercakap, petah dan fasih. Petuanya amat mudah, Ibu bapa hendaklah selalu mengucup atau mencium bibir anak-anaknya sewaktu kecil dan sekiranya mampu diteruskan sehingga dewasa, ia akan menjadi taat kepada ibu bapa.


Petua : Dapat Anak Cerdik
Petua yang amat mudah dan insyallah berkesan cuba amalkan makan buah delima sebelum bersalin.


Petua : Inginkan Anak
Ada orang yang telah lama berkahwin tapi belum dikurniakan anak. Semasa melakukan jimak, punggung isteri hendaklah diayun ke kiri dan ke kanan, supaya air mani akan sampai ke tempat yang sebetulnya.


Petua : Ingin anak perempuan dan lelaki
Kalau tuan dan puan inginkan anak perempuan lebihkan banyak makan ikan dan sayuran hijau. Sekiranya inginkan anak lelaki banyakkan makan daging ayam dan lembu.

Petua : Dapatkan Anak
Ini adalah petua ingin dapatkan anak cepat bagi pasangan yang tak dapat anak setelah berkahwin sekian lama, atau baru kahwin inginkan terus dapat cahayamata.

Tiga bulan amalkan meminum air suam bercampur madu asli (warna hitam) setiap awal pagi bagi si suami.
Buat senaman batin setiap kali bangun tidur waktu pagi, baik untuk semua lelaki yang telah berumahtangga
Amalkan bersedekah setiap hari Jumaat, bila pergi ke masjid, Insya-Allah bila diamalkan selalu ianya akan berhasil.
Cara Buat Senaman Batin :-

Duduk bersila badan tegak
Lepas itu luruskan kaki kanan kedepan.
Tangan kanan pegang ibu jari kaki kanan, tangan kiri pula pegang lutut kiri. Tarik nafas dalam-dalam (perlahan-lahan )
Setelah nafas penuh di dada, bawa tangan kiri tadi ke sebelah kanan hingga menyentuh lantai sebelah kanan ( jangan lepaskan nafas tahan selama 7 saat ). Jika tidak mampu jangan paksa.
Ulangi perkara yang diatas dengan kaki kiri pula.
Buat 3x atau 7x setiap lepas sembahyang subuh. Jika betul melakukannya peluh akan keluar walaupun hanya 3x buat (maksudnya 3x kanan dan 3x kiri ). Selamat mencuba.
Petua : Petua Mendapatkan Anak
Mendapatkan anak lelaki atau perempuan seperti kata orang anak selang bunga memang payah. Namun usaha dan petua yang diamalkan Insya-Allah boleh diperolehi.

Jika inginkan anak lelaki, SPERMA lelaki hendaklah dipancutkan terlebih dahulu daripada perempuan. Kemudian tidurlah mengiring ke kanan.

Jika inginkan anak perempuan, air mani perempuan hendaklah dipancutkan atau ke kemuncak dahulu. Kemudian tidurlah mengiring ke kiri. Insya-Allah jika diiringi doa.

UNIVERSITI MALAYSIA SABAH (UMS) MENDUDUKI TEMPAT KE 8 TERBAIK DALAM NEGARA DAN KE 1222 DI DUNIA



Senarai kedudukan Universiti-universiti Tempatan dalam negara dan kedudukan Ranking  dunia tahun 2012

1.Universiti Putra Malaysia (UPM) (Rank dunia: 428)
2.Universiti Teknologi Malaysia (UTM) (Rank dunia: 437)
3.Universiti Sains Malaysia (USM) (Rank dunia: 464)
4.Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) (Rank dunia: 523)
5.Universiti Malaya (UM) (Rank dunia: 596)
6.Universiti Teknologi MARA (UiTM) (Rank dunia: 626)
7.Multimedia University (MMU) (Rank dunia: 891)
8.Universiti Malaysia Sabah (Rank dunia: 1222)
9.Universiti Malaysia Perlis (UNIMAP) (Rank dunia: 1341)
10.International Islamic University of Malaysia (UIA) (Rank dunia: 1411)
11.Universiti Teknologi Petronas (UTP)
12.Universiti Tenaga Nasional (UNITEN)
13.Universiti Utara Malaysia (UUM)
14.Universiti Tunku Abdul Rahman
15.Universiti Malaysia Terengganu
16.Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
17.Universiti Malaysia Pahang (UMP)
18.Universiti Sains Islam Malaysia
19.Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
20.Universiti Pendidikan Sultan Idris
21.Open University Malaysia
22.Universiti Teknikal Malaysia Melaka
23.International Medical University
24.Taylor’s University College
25.Tunku Abdul Rahman College
26.Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
27.University of Nottingam Malaysia
28.UCSI University
29.Monash University Malaysia
30.Malaysia Theological Seminary
31.Universiti Kuala Lumpur
32.Curtin University of Technology Sarawak Campus
33.Universiti Industri Selangor
34.Selangor International Islamic University College
35.Al Madinah International University
36.Wawasan Open University
37.University Tun Abdul Razak
38.KDU College
39.Universiti Malaysia Kelantan
40.Asia Pasific Institute of Information Technology
41.Help University College
42.Sunway University College
43.INSANIAH University College
44.Universiti Sultan Zainal Abidin
45.Segi College
45.University of Malaya Medical Center & Faculty of Medicine
47.Majlis Peperiksaan Malaysia
48.Malaysian Institute of Management
49.Limkokwing University of Creative Technology
50.Disted-Stamford College

Monday, March 12, 2012

PERSONALITI GURU PERLU LEBIH HEBAT


Personaliti guru memainkan peranan kerana ianya mempengaruhi pengajaran dan pembelajaran. Personaliti guru sering menjadi perhatian pelajar-pelajar. Guru yang mempunyai sifat sabar yang tinggi, mesra, bertimbang rasa, kesediaan mendengar, kesediaan menerima kritikan, rajin, adil, periang dan berdedikasi akan mencerminkan personaliti diri seseorang guru itu untuk menjadi pendidik yang sejati. Guru juga perlu mempunyai sifat yang kreatif dan inovatif bagi membolehkan guru mencapai prestasi yang tinggi. Sifat kreatif dan inovatif yang ada pada guru itu, akan mewujudkan pengajaran guru yang lebih menyeronokkan, diminati dan meninggalkan kesan kepada pelajar dan secara tidak langsung mempengaruhi pelajar untuk terus belajar. Individu yang bergelar guru Cperlu sentiasa melakukan refleksi dan kritik-kendiri, fleksibel dalam pendekatan-pendekatan pengajaran dan pembelajaran dan perlu mempunyai semangat untuk mengajar pelajar. Personaliti guru sering menjadi penilaian yang dibuat bersama oleh anggota masyarakat khasnya pelajar dan ibubapa. 

Pada ketika dahulu, personaliti guru turut menjadi ikutan dan idola pada masyarakat. Status gurudipandang tinggi dan mulia oleh masyarakat ketika itu, namun kini segalanya telah berubah kerana sesetengah guru tidak menjaga personalitinya bila berada dalam lingkungan masyarakat. Sifat-sifat yang sepatutnya wujud pada diri seorang guru semakin berkurangan kerana guru tidak menjiwai apa tugas sebenar untuk menjadi guru dan hanya melihat perguruan dan tugasnya bukan semata-mata sebagai
satu “pekerjaan” tetapi sebagai satu “profesion”.


Takrifan personaliti membawa maksud satu konsep yang mengambarkan keperibadian seseorang manusia. Manakala mengikut Dictionary of Psychology (1973), personaliti ditakrifkan sebagai hasil paduan sifat fizikal, mental, emosi, nilai dan perlakuan seseorang manusia dalam perhubungan sosialnya, sebagaimana yang dilihat oleh manusia lain. 


Dalam konteks perguruan,sifat-sifat personaliti yang positif, iaitu yang baik, sesuai, berkesan dan mulia yang perlu ada pada seseorang guru atau ahli professional keguruan adalah merujuk kepada personaliti seseorang guru. Seseorang guru yang sentiasa berusaha untuk mempertingkatkan kualiti pengajarannya dan sentiasa mementingkan kejayaan dan kebajikan pelajar-pelajarnya dikatakan mempunyai “profesionaliti” yang tinggi. Oleh itu, seseorang guru itu dapat dilihat bahawa perguruan dan tugasnya bukan semata-mata sebagai satu “pekerjaan” tetapi sebagai satu “profesion”. 


Personaliti guru yang dianggap positif adalah satu penilaian yang dibuat bersama oleh anggota masyarakat khasnya pelajar dan profesion perguruan terhadap para guru bukan sahaja pakar yang mengajar tetapi juga sebagai pakar yang mendidik kanak-kanak dalam sesuatu institusi pendidikan seperti sekolah. Oleh itu, personaliti guru dapat dilihat daripada tingkah lakunya, satu cara bagi melihat personalitinya ialah dengan menentukan apa yang dicerminkan oleh tingkah lakunya. 

Personaliti guru yang dianggap positif adalah satu penilaian yang dibuat bersama oleh anggota masyarakat khasnya pelajar dan profesion perguruan terhadap para guru bukan sahaja pakar yangmengajar tetapi juga sebagai pakar yang mendidik kanak-kanak dalam sesuatu institusi pendidikan seperti sekolah. Oleh itu, personaliti guru dapat dilihat daripada tingkah lakunya, satu cara bagi melihat personalitinya ialah dengan menentukan apa yang dicerminkan oleh tingkah laku guru tersebut.

TEKANAN MENTAL GURU OH GURU


Dasawarsa ini, sama ada kita sedar atau tidak, selaras dengan pembangunan yang semakin gah di persada dunia, semakin berbagai-bagai punca yang telah mencetuskan tekanan mental. Tekanan mental dapat ditakrifkan sebagai sejenis desakan atau paksaan yang berkaitan dengan akal, pemikiran atau proses intelektual. Tekanan yang terlampau akan menyebabkan penyakit psikologi dan berlakunya jenayah. Cara-cara yang efektif harus digunakan agar tekanan mental dapat ditangani. Oleh itu, pelbagai faktor dan cara mengatasi masalah tekanan mental yang mewarnai focus perbincangan akan dihuraikan dengan terperinci.


Faktor pertama yang menyebabkan seseorang berhadapan dengan tekanan mental ialah masalah personality yang sempurna. Keinginan memajukan diri adalah berfaedah kepada orang sekiranya tidak keterlaluan. Keinginan yang keterlaluan pula akan mendatangkan tekanan sehingga menyusahkan dirinya. Seseorang yang terlalu menitikberatkan kesempurnaan tidak akan berasa puas hati dan sentiasa ingin berjaya dalam semua aspek yang terlibat. Golongan ini sering mempunyai hasrat atau cita-cita yang menggunung. Mereka berasa kecewa apabila hasil tidak mengikut standard kesempuraan berdasarkan kaca matanya. Oleh itu, masalah personalitI yang sempurna akan menyebabkan tekanan mental yang berat.

Masalah kehidupan dari segi kekeluargaan, pekerjaan atau pelajaran akan mendorong wujudnya tekanan mental. Masalah keluarga dan kemiskinan menyebabkan jiwa manusia sentiasa kecewa dan tertekan. Mereka berasa tekanan kerana sukar mencari nafkah untuk keluarga. Kerja yang berat dan rumit menyebabkan tekanan untuk mengekalkan prestasi di tempat kerja. Tekanan pelajaran pula berlaku kerana berusaha mencapai kecermelangan. Tekanan dalam kalangan pelajar biasanya berpunca daripada ibu bapa yang ingin anak mereka berjaya dalam pelajaran atau pihak guru yang ingin memastikan objektif pembelajaran dan pengajaran (P&P) mereka tercapai. Jadi, masalah kehidupan mengakibatkan tekanan mental yang cenderung mendorong penyakit psikologi.


Selain itu, pengalaman lampau yang ngeri juga merupakan salah satu faktor kepada tekanan mental. Keadaan ini biasanya wujud pada mangsa tragedi ngeri atau menakutkan. Akibat daripada tragedi tersebut, mangsa sering dihantui perasaan bercampur-campur. Jika mangsa merupakan seseorang yang diam dan tidak suka meluahkan perasaan, maka dia akan mengalami depresi dalam jangka panjang. Mereka akan berasa fobia, takut dan boleh bertindak terburu-buru tanpa keupayaan untuk berfikir dengan nasional. Pengalaman yang terlampau seperti dirogol atau dibuli mungkin menyebabkan seseorang hilang kewarasan kerana terlalu tertekan. Dengan itu, pengalaman yang dashyat mungkin menyambung kepada desakan mental.


Namun begitu, masalah tekanan mental boleh diatasi melalui amalan gaya hidup yang sihat. Amalan kehidupan yang harmonis boleh mengurangkan kegeraman dan tekanan hidup. Pengalaman sikap bertoleransi, sabar dan ceria dalam pergaulan seharian mampu mengelakkan pertelingkahan. Pengurusan masa secara teratur dan pembahagian kerja pula dapat mengurangkan beban kerja. Individu boleh bersenam dan berekrasi agar melepaskan tekanan mental. Dari segi penjagaan pemakanan seharian pula, kita perlu mengelakkan makanan berlemak dan berkanji tetapi menambahkan pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan. Jadi, amalan gaya hidup yang sihat adalah berkesan untul mengelakkan masalah tekanan mental yang berat.


Langkah mengatasi tekanan mental boleh dilakukan dengan bimbingan kaunseling dan perkhidmatan psikoterapi. Perkhidmatan psikoterapi merupakan sejenis rawatan gangguan mental melalui kaedah psikologi. Kaunseling mampu membantu individu yang bermasalah agar mengurangkan konflik hidup mereka. Perkhidmatan kaunseling dan psikoterapi berperanan menyediakan ruang untuk mangsa tekanan mental meluahkan isi hati mereka. Setelah pendengaran masalah, pihak kaunseling memberikan nasihat agar membantu individu tersebut menyelesaikan masalahnya. Kaunseling juga diberikan kepada keluarga penyakit mental supaya mengurangkan tekanan mereka yang terpaksa menjaga pesakit. Dengan itu, jelaslah bahawa kaunseling dan perkhidmatan psikoterapi merupakan satu langkah yang penting dalam mengelakkan tekanan mental.


Di samping itu, pendidikan agama atau moral juga mampu mengatasi masalah tekanan mental. Agama dipandang sebagai unsur penting untuk menanam ciri-ciri kemanusiaan yang mulia. Ibu bapa harus member pendidikan agama kepada anak-anak mereka sejak kecil lagi kerana “anak ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya”. Individu yang mempunyai asas nilai-nilai murni mampu menguasai nafsu mereka. Pendidikan moral dan agama boleh mengatasi masalah jiwa kosong dan memberikan kesedaran melawan nafsu yang keterlaluan. Dengan kesedaran tersebut, seseorang akan sentiasa bersyukur dengan kurniaan Tuhan. Pendidikan agama atau moral dapat mengurangkan tekanan mental melalui kawalan keinginan.


Sebagai menggulung segala yang telah diperkatakan di atas, tekanan mental tidak akan memudaratkan seseorang sekiranya ditangani dengan hati yang tenang dan relaks. Analogi mudah bagi tekanan mental ialah “pengambilan vitamin”. Pada prinsipnya, tekanan mental sama seperti pengambilan vitamin. Pengambilan vitamin yang seimbang akan meningkatkan sistem immunisasi individu. Walaupun begitu, pengambilan vitamin yang berlebihan pula akan mendatangkan kesan sebaliknya! Begitu jugalah dengan tekanan mental kerana tekanan mental yang optimum akan memajukan seseorang tetapi tekanan mental yang terlampau akan membebankan dirinya.

Saturday, March 10, 2012

PANDUAN PENULISAN PROPOSAL TESIS



Panduan Penulisan Proposal Tesis

Sesiapa yang ingin melanjutkan pelajar dalam Ijazah Tinggi atau postgraduate pasti buntu untuk menulis proposal tesis. Di sini, saya ingin kongsikan bersama panduan penulisan proposal tesis..ia hampir sama bagi universiti-universiti di Malaysia. 

Panduan Penulisan Proposal Tesis (Kajian Kuantitatif)


Penulisan Proposal Tesis atau dikenali sebagai Cadangan penyelidikan yang dimaksudkan di sini adalah bertujuan untuk dijadikan asas pertimbangan bagi pemilihan calon ijazah tinggi di univerisiti-universiti dan juga dalam proses pengesahan bidang atau skop penyelidikan dalam pengajian ijazah tinggi. Kita hendaklah mengemukakan cadangan penyelidikan / proposal penyelidikan ini dalam bentuk yang berjilid dan kemas. Cadangan penyelidikan ini hendaklah menjelaskan elemen-elemen berikut:

1. Bidang kajian: 

Menjelaskan bidang khusus bagi kajian yang akan dilaksanakan seperti bidang teknologi pendidikan, bahasa arab, syariah, pendidikan Islam dan sebagainya. 


2. Tajuk: 

Pernyataan tajuk ini hendaklah mampu menjelaskan persoalan pokok dan fokus kajian. Hakikatnya, dalam proses kita menulis tesis, tajuk yang kita tulis akan sering berubah. Tetapi, skop dan focus kajian kita perlu jelas.


3. Penulisan Bab-Bab dalam Proposal Tesis

Dalam penulisan proposal tesis, ia melibatkan tiga bab iaitu Bab 1: Pendahuluan, Bab 2 : Sorotan Kajian dan Bab 3 : Metodologi Kajian

Saya ingin kongsikan dahulu Bab 1 yang melibatkan tajuk-tajuk yang perlu dimasukkan dalam Bab 1.

Dalam Bab 1 PENDAHULUAN

Kemudian dimulakan dengan,

1.1 Pengenalan
1.2 Latar Belakang Kajian
1.3 Pernyataan Masalah
1.4 Objektif Kajian
1.5 Persoalan Kajian
1.6 Kepentingan Kajian
1.7 Skop Kajian
1.8 Kerangka Konseptual Kajian
1.9 Definisi Operasional
1.10 Kesimpulan


BAB 1 (Elemen-elemen dalam bab 1 yang perlu difahami dengan jelas) :

a. Latarbelakang masalah : 

Membincangkan situasi timbulnya masalah yang akan dikaji. Keberkesanan perbincangan ini boleh dilihat pada kemampuannya untuk menampakkan masalah berkenaan dan pentingnya untuk diteliti dan didalami. 


b. Pernyataan masalah/Permasalahan Kajian: 

Pada bahagian ini calon hendaklah menyenaraikan masalah-masalah sebenar yang akan dikaji atau juga dikenali sebagai isu-isu mendorong kita memilih tajuk kajian. la dinyatakan dalam bentuk penjelasan tentang masalah atau isu-isu yang menjadi tumpuan kajian. 


c. Objektif Kajian: 

Di sini calon hendaklah menjelaskan halatuju kajian dan perkara-perkara yang diharap akan dapat dicapai di akhir kajian nanti. Pernyataan ini hendaklah jelas, rasional, serta relevan dengan masalah yang dikaji. Objektif hendaklah mampu dicapai dan pencapaiannya itu sewajarnya boleh diukur. 


d. Persoalan Kajian

Daripada objektif kajian, kita bina soalan-soalan yang menjawap objektif kajian. Soalan kajian perlu jelas, berfokus dan selari dengan objektif kajian.


e. Hipotesis kajian (Jika Perlu): 

Hipotesis ialah pernyataan sementara tentang hubungan antara unsur-unsur yang dikaji atau tentang cara penyelesaian bagi sesuatu masalah. 


f. Kepentingan kajian: 

Kita hendaklah menjelaskan kepentingan dan sumbangan kajian yang akan dilaksanakan terhadap bidang yang dikaji seperti dapat memantapkan penjelasan tentang sesuatu hukum, memperkemaskan sesuatu kaedah, membetulkan sesuatu fahaman atau seumpamanya. Juga kepentingan dan sumbangannya dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh masyarakat dan negara. 


g. Skop kajian / Batasan Kajian: 

Skop dimaksudkan batasan kajian yang akan dijalankan. Penjelasan ini penting bagi mempastikan penilai dapat memahami sempadan kajian berkenaan. Kita sebagai penyelidik perlu menjelaskan batasan atau limitasi dalam kajian kita seperti sampel kajian, tempoh kajian, limitasi tempat, skop metodologi kajian dan sebagainya.


h. Kerangka Konseptual Kajian

Kerangka Konseptual ini bermaksud satu bentuk kerangka konsep yang menerangkan secara ringkas bentuk kajian, hala tuju kajian, format kajian dan peringkat-peringkat atau fasa-fasa dalam kajian. Ia juga boleh diasaskan di atas mana-mana teori yang ada atau dibentuk sendiri berasaskan kajian-kajian terdahulu. Kerangka Konseptual ini akan menjadi panduan kepada kajian akan dilaksanakan. 


i. Definisi Istilah / Definisi Operasional: 

Defini Istilah ini melibatkan istilah-istilah penting dalam kajian. Ia perlu dijelaskan definisinya agar pembaca dapat memahami dengan lebih jelas kajian yang dijalankan. Dalam bahagian ini, definisi-definisi umum diberikan, seterusnya pengkaji perlu menetapkan definisi khusus dalam kajian tersebut.

CIRI-CIRI PENYELIDIKAN YANG BAIK DAN BERETIKA



1Pengenalan:
2 Ciri-ciri Penyelidikan Yang Baik:
2.1 Penjelasan (Explanation) & Ramalan (Prediciton)
2.2 Fenomena Yang Bercorak Dan Berulang (Patterned and Repetitious Phenomena)
2.3 Replikasi (Replication)
2.4 Kuantifikasi (Quantification)
2.5 Konseptualisasi : Abstrak Dan Operasi
2.6 Model, Hipotesis Dan Teori
2.7 Objektiviti/Keobjektifan
2.8 Kebolehpercayaan & Keesahan Pengukuran
2.9 Faktor Etika
3 Cadangan Untuk Menghasilkan penyelidikan yang baik
3.1 Sediakan Proposal Dengan Teliti, Rapi Dan Menyeluruh
3.1.1 Pernyataan Masalah
3.1.2 Kerangka Teori
3.1.3 Hipotesis
3.1.4 Reka Bentuk Kajian
3.1.5 Prosedur Persampelan
3.1.6 Kaedah Memugut Data
3.1.7 Garis Panduan Perlaksanaan
3.1.8 Analisa Data
3.1.9 Interpretasi Data
3.1.10 Pelaporan Hasil Dapatan
3.2 Proposal Disemak Oleh Pakar Metodologi Dan Pakar Pengkhususan
3.3 Dapatkan kerjasama dan sokongan responden
3.4 Lakukan Penilaian Berterusan
4 Masalah-masalah Etika Yang Sering Dihadapi Dalam Penyelidikan Soaial
4.1 Memilih Permasalahan
4.1.1 Masalah 1 : Tujuan Kajian Tidak Melanggar Nilai-nilai Sejagat
4.1.2 Masalah 2 : Kejujuran Dalam Kajian Literatur
4.1.3 Masalah 3 : Meniru Kajian Tanpa Iktirafan
4.1.4 Masalah 4 : Objektiviti Pengkaji
4.2 Merumus Reka Bentuk Penyelidikan
4.2.1 Masalah 5 : Memelihara Hak Privacy dan Dignity Responden
4.2.2 Masalah 6 : Melindungi Subjek Daripada Kecederaan Fizikal, Mental & Sosial
4.2.3 Masalah 7 : Kegagalan Memberi Rawatan Kepada Kumpulan Kawalan
4.3 Memugut Data
4.3.1 Masalah 8 : Keterbukaan Semasa Memugut Data
4.3.2 Masalah 9 : Penyalahgunaan Peranan Status Pengkaji
4.3.3 Masalah 10 : Penggunaan Alat Pengukuran Berhak Milik
4.4 Menganalisa Data
4.4.1 Masalah 11 : Analisa Data Berasaskan Tujuan Dengan Jujur & Objektif
4.4.2 Masalah 12 : Keselamatan Data
4.5 Menginterpretasi & Melaporkan Data
4.5.1 Masalah 13 : Penjelasan & Pembetulan Interpretasi
4.5.2 Masalah 14 : Pengiktirafan Kolaborasi
4.5.3 Masalah 15 : Tekanan Untuk Melapor
5 Kesimpulan
Bibliografi


Pengenalan:

Ciri-ciri penyelidikan yang baik diertikan sebagai ciri-ciri yang berasaskan prinsip saintifik dan etika. Antara ciri-ciri saintifik ialah : penjelasan (explanation), ramalan (preditiction), corak (pattern), pengulangan (repetition), replikasi (replication) dan kuantifikasi (quantification). Selain itu, ciri-ciri am seperti objektiviti, keesahan, kebolehpercayaan, kebolehtadbiran serta kebolehtafsiran juga penting untuk sesuatu penyelidikan. Semua penyelidikan yang baik mesti mematuhi nilai atau kod etika.
Ciri-ciri Penyelidikan Yang Baik:


Penjelasan (Explanation) & Ramalan (Prediciton)

Matlamat unggul sesuatu penyelidikan dijalankan ialah untuk memajukan penjelasan dan ramalan tentang sesuatu fenomena fizikal atau sosial. Dengan kata-kata lain, tujuan atau pernyataan masalah penyelidikan tentang apa yang ingin dijelas atau diramalkan mestilah amat jelas. Angkubah-angkubah yang ingin dijelaskan serta hubungan antara satu sama lain dalam suatu fenomena yang ingin dikaji mesti dinyatakan secara eksplicit. Justeru itu, hipotesis sama ada dalam bentuk diskriptif atau causal mestilah spesifik, nyata dan boleh diuji.


Fenomena Yang Bercorak Dan Berulang (Patterned and Repetitious Phenomena)

Sehubungan dengan ciri penjelasan dan ramalan, fenomena yang dikaji dalam sesuatu penyelidikan haruslah mempunyai corak yang berulang-ulang. Jika sesuatu fenomena kajian itu tidak berstruktur, tidak mempunyai ciri-ciri sistematik dan tidak mempunyai hubungan yang tekal, sudah tentunya penjelasan dan ramalan tidak boleh dibuat dengan kepastian yang tinggi. Peristiwa yang wujud hanya sekali sahaja tidak boleh dijelaskan dengan darjah verifikasi yang kuat. Pendek kata, fenomena kajian yang baik mesti manpu dikaji oleh pengkaji lain kerana fenomena berkenaan mempunyai corak yang boleh diramal dan dijelaskan serta wujud dalam keadaan lain dan berulangan.
Replikasi (Replication)

Supaya sesuatu kajian itu dianggap baik, kajian tersebut mesti mampu direplikasikan oleh pengkaji sendiri dan pengkaji lain. Hanya selepas sesuatu pemerhatian dikesan berulang kali, barulah kita menganggap kajian itu saintifik dan boleh dipercayai. Justeru itu, kajian yang baik menetap dan menerangkan spesifikasi metodologinya agar dapat dijalankan semula oleh pengkaji-pengkaji lain.

Sifat ini mempunyai kaitan dengan ciri empiris iaitu sesuatu kajian sama ada metodologi atau fenomena yang ingin dikaji boleh diulangi oleh pengkaji yang lain. Ini memastikan bahawa penemuannya boleh disahkan semula atau ditolak.
Kuantifikasi (Quantification)

Mengikut Forcese & Richer, ‘Quantification refers to the assignment of numerical values to the phenomena under investigation’ (11973:10). Kajian yang baik mengkaji fenomena yang dapat dihuraikan; apa yang boleh dihuraikan sebaik-baiknya boleh diukur. Lantaran itu, fenomena kajian yang baik dapat kuantifikasikan melalui angkubah-angkubahnya. Semakin halus ukuran angkubahnya, semakin tinggi kekuatan hubungan statistikal yang mampu dibuktikan. Hipotesis yang dibentuk berasaskan angkubah-angkubah yang measureable lebih mantap dan boleh dianalisa dengan pelbagai kaedah statistik.

Contohnya sekiranya pengkaji ingin menghuruai dan mengklasifikasikan motivasi pekerja, maka mesti adanya instrumen untuk mengukur konstruk tersebut dan hasilnya dalam data yang boleh diuji.
Konseptualisasi : Abstrak Dan Operasi

Selanjut daripada ciri kuantifikasi, konsep-konsep dalam sesuatu kajian yang wujud dalam bentuk abstrak mestilah boleh dioperasikan secara validnya. Apabila kita operasikan sesuatu konsep, kita menetapkan unsur-unsur konsep tersebut dalam bentuk yang boleh ditanggap dan diukur atau angkubah-angkubahnya.

Pengoperasian konsep abstrak atau konstruk yang valid merupakan pengoperasian yang mempunyai keesahan konstruk yang tinggi. Dengan kata-kata lain, angkubah-angkubah yang dibentuk untuk mewakili konstruk betul-betul menepati had dan spesifikasi konstruk tersebut.

Mengikut Zetterberg, terdapat tiga kemungkinan kesilapan dalam proses pengoperasian konstruk. Yang pertamanya, angkubah yang dipilih tidak merangkumi pengertian konstruk. Contohnya jika secara konsepsinya, kelas sosial diertikan sebagai pendapatan bulanan dan kesedaran seseorang tentang keanggotaannya dalam sesuatu hirarki manakala angkubah yang dipilih untuk kelas sosial hanya mengambil kira pendapatan bulana sahaja. Kesilapan yang kedua yang mungkin timbul ialah di mana pengoperasiannya mempunyai ruang lingkup yang lebih luas daripada konstruknya. Contohnya angkubah-angkubah yang dipilih untuk mengoperasikan kelas sosial tadi termasuk pendapatan, kesedaran dan tahap pendidikan. Akhirnya, kesilapan ketiga ialah pengoperasian yang tidak menepati langsung konstruk yang dimaksudkan. Contohnya angkubah untuk kelas sosial ialah warna kulit di mana orang berkulit putih dianggap kelas tinggi manakala orang berkulit hitam dianggap kelas bawahan.(Zetterberg, 1965:114-20)
Model, Hipotesis Dan Teori

Terdapat pendapat yang menyatakan bahawa penyelidikan yang baik biasanya menggunakan pendekatan deduksi berdasarkan model, hipotesis dan teori. (Gay & Diehl, 1996: 77) Penyelidikan yang memaju dan mencabar model, hipotesis dan teori yang sedia wujud akan menganjakkan paradigma dan menghasilkan model, hipotesis dan teori baru.(Kuhn,1962) Justeru itu, mengikut Newman, ‘There is no evidence… that a single scientific discovery ever was made by induction as conceived by Bacon. On the contrary it is quite clear that to engage in research without the stimulus and guidance of hypotheses, rules, preconceptions, anticipations, control criteria and the like is a hopeless if not indeed frivolous activity (Newman, 1961, Vol. 1, 91). Jelasnya, satu ciri penyelidikan yang baik ialah ianya berasaskan paradigma teori dan model yang sedia ada.
Objektiviti/Keobjektifan

Objektiviti merupakan sifat penganggapan yang tidak dipengaruhi oleh emosi atau prasangka seseorang. Dalam pernyataan masalah, pengkaji mestilah memastikan bahawa fahamannya terhadap masalah adalah sama dengan fahaman pengkaji-pengkaji lain. Begitu juga dalam pemilihan kaedah, teori dan rujukan literaturnya. Sekiranya terdapat bukti bahawa terdapat kaedah yang lebih baik daripada kaedah yang ingin dijalankannya, maka dia mesti sedia menerimanya.

Supaya data yang diperolehi mempunyai keesahan yang tinggi, soalan-soalan atau item-item dalam instrumen (soal selidik) mesti mempunyai objektifan yang tinngi. Ini bererti soalan itu tidak berbentuk ambiguous tetapi memberi interpretasi yang sama kepada sesiapa sahaja yang membacanya.

Bagi peringkat pungutan, analisa dan laporan data, emosi dan kepentingan pengkaji dan sponsornya harus diketepikan agar laporan dapat dibuat dengan objektifnya. Begitu juga dalam pemilihan sampel atau subjek kajian pengkaji mestilah mematuhi rancangan yang telah ditetapkan dan tidak mengubahnya untuk menyesuaikan sampel agar dapat memenuhi kepentingan diri.(Forcese & Richer, 1973:16) Untuk memastikan bahawa sampel yang dipungut adalah objektif dan tidak biased, maka terdapat berbagai-bagai kaedah persampelan seperti persampelan rawak, persampelan kluster, persampelan sistematik dan persampelan rawak berstrata. (Gay & Diehl, 1996: 128)
Kebolehpercayaan & Keesahan Pengukuran

Aras pengukuran data dalam sesuatu penyelidikan boleh berbentuk nominal, ordinal, interval atau ratio. Penyelidikan yang baik akan seboleh-bolehnya menggunakan aras ukuran yang tinggi iaitu data interval atau ratio. Ini adalah kerana analisa statistik seperti ujian paramatriks yang lebih teliti dan rapi boleh dilakukan terhadap data interval atau ratio.

Justeru itu, sekiranya perhubungan causal dikaji, adalah pentingnya data interval atau ratio dipungut.

Sehubungan dengan itu, ciri kebolehpercayaan dan keesahan pengukuran amat perlu diamati oleh pengkaji. Semakin tinggi sifat kebolehanpercayaan dan keesahan sesuatu analisa dan pungutan data, semakin tepat dan baik sesuatu penyelidikan. (Forcese & Richer, 1973:73)
Faktor Etika

Setiap penyelidikan mestilah memastikan kaedah, kandungan dan tujuan tidak melanggar kod etika pengkaji, norma dan nilai-nilai sejagat seperti agama. Sekira sesuatu kajian memenuhi semua ciri dan prinsip saintifik tetapi tidak beretika mana sudah tentunya penyelidikan demikian dianggap kurang baik. Contohnya penyelidikan yang memanipulasi manusia atau cuba ‘play god’ seperti clone manusia dan sebagainya.

Isu yang berkaitan dengan isu etika ialah kejujuran pengkaji. Pengkaji mesti menunjukkan segala usahanya untuk memastikan bahawa setiap langkah penyelidikan dilaksanakan dengan jujur dan segala data yang diperolehi adalah tepat.
Cadangan Untuk Menghasilkan penyelidikan yang baik
Sediakan Proposal Dengan Teliti, Rapi Dan Menyeluruh

Secara eksplisit dan rapinya nyatakan kompenen-komponen proposal :
Pernyataan Masalah

Masalah seboleh-bolehnya mempunyai ciri-ciri SMART iaitu :

S Spesifik; masalah dinyatakan dalam bentuk yang spesifik

M Measurable; angkubah mesti boleh diukur, dikesan dan menyerupai konstruk

A Application; masalah boleh menjelaskan fenomena, tambahkan pengetahuan atau membantu menyelesaikan masalah

R Researchable atau reliable; berasaskan spesifikasi masalah, semua langkah dapat dilaksanakan dari awal hingga ke peringkat laporan. Di sini termasuk ciri kebolehtadbiran dan kebolehtafsiran.

T Time frame; ini bererti kajian dapat diselesaikan dalam suatu jangka masa yang ditetapkan. Supaya kajian dijalankan dengan baik, jadual kerja sebaik-baiknya disediakan agar pengkaji tahu peruntukan masa untuk setiap langkah.
Kerangka Teori

Bina permasalahan penyelidikan berasaskan teori yang sedia ada. Kerangka teori akan membantu pengkaji dalam membentuk konsep-konsep abstrak sesuai dengan paradigma dan seterusnya membuat pengoperasian angkubah yang sah dan sepadan dengan konstruk-konstruk yang ingin dikaji.
Hipotesis

Hipotesis yang dibentuk untuk mesti menjelaskan hubungan antara angkubah-angkubah yang dingin dikaji. Tetapkan angkubah bersandar dan angkukbah tak bersandar.
Reka Bentuk Kajian

Reka bentuk kajian mestilah berasaskan permasalahan atau hipotesis yang ditetapkan. Contoh-contoh reka bentuk kajian ialah kajian survey atau kajian eksperimen.
Prosedur Persampelan

Persampelan adalah mengikut permasalahan. Ia harus dibuat secara objektif dan mematuhi ciri-ciri penyelidikan yang baik.
Kaedah Memugut Data

Rancangkan kaedah memugut sesuai dengan data yang ingin diperolehi. Pastikan kaedah itu mempunyai ciri kebolehpercayaan dan kebolehtadbiran yang tinggi.
Garis Panduan Perlaksanaan

Sekiranya terdapat banyak pembantu yang menolong pengkaji melaksanakan penyelidikan pastikan bahawa semua pembantu dilatih dan diberi penjelasan yang lengkap dan tepat. Sediakan garis panduan perlaksanaan untuk semua pembantu.
Analisa Data

Proposal juga hendaklah menjelaskan kaedah statistik yang akan digunakan untuk menganalisa data. Justifikasi perlu diberikan tentang kaedah yang dipilih.
Interpretasi Data

Kaedah interpretasi data juga perlu ditetapkan dalam proposal. Ini akan memastikan bahawa keobjektifan kajian dijamin.
Pelaporan Hasil Dapatan

Dalam proposal, pihak yang menerima laporan mesti dijelaskan. Ini akan memudahkan orang lain membaca dan menggunakan hasil dapatan.
Proposal Disemak Oleh Pakar Metodologi Dan Pakar Pengkhususan

Sebelum kajian dijalankan adalah dicadangkan proposal disemak oleh pakar metodologi dan pakar pengkhususan agar sumber kewangan, tenaga dan masa disia-siakan. Pakar berkenaan boleh memainkan peranan devil’s advocate dan memberi cadangan atau alternatif tentang kajian yang akan dijalankan. Tanpa second opinion besar kemungkinan kelemahan dalam proposal tidak disedari oleh pengkaji kerana masalah konflik rol, etnosentrik atau prasangka. Langkah ini boleh menjaminkan kebanyakan ciri-ciri penyelidikan yang baik dipatuhi.
Dapatkan kerjasama dan sokongan responden

Kajian tidak berhasil jika tidak dapat kerjasama dan sokongan daripada responden. Hasil kajian bergantung kepada kejujuran dan kerjasama responden. Lantaran itu, pengkaji mestilah menjelaskan tujuan kajian sejelas-jelasnya kepada responden agar mereka dapat memberi maklumat secara terbuka.
Lakukan Penilaian Berterusan

Setiap langkah dalam perlaksanaan penyelidikan mesti dinilai. Sekira didapati terdapat kelemahan dalam sesuatu langkah, pengkaji mesti menyelesaikan masalah yang timbul sebelum melanjut ke langkah yang berikut. Ini adalah kerana setiap langkah adalah saling berkait.
Masalah-masalah Etika Yang Sering Dihadapi Dalam Penyelidikan Soaial

Isu-isu etika memerlukan perhatian pengkaji dalam setiap peringkat penyelidikan. Masalah-masalah etika yang dihadapi dalam penyelidikan sosial akan dibincangkan mengikut kitaran penyelidikan iaitu : 1. Memilih Permasalahan 2. Memugut Data 3. Merumus Reka Bentuk Penyelidikan 4. Menganalisa Data dan 5 Menginterpretasi Data.

Rumusan Masalah Etika Mengikut Peringkat-peringkat Pusingan Penyelidikan
Peringkat Penyelidikan Masalah-masalah Etika Yang Sering Dihadapi
Pemilihan Permasalahan
Tujuan Kajian Tidak Melanggar Nilai-nilai Sejagat
Kejujuran Dalam Kajian Literatur
Meniru Kajian Tanpa Pengiktirafan
Objektiviti Pengkaji

Reka Bentuk Penyelidikan
Memelihara Hak Privacy & Dignity Responden
Perlindungan Responden
Kegagalan Memberi Rawatan Kepada Kumpulan Kawalan

Memugut Data
Keterbukaan Dalam Memugut Data
Penyalahgunaan Status Pengkaji
Penggunaan Alat Pengukur Berhak Milik

Penganalisaan Data
Kejujuran Menganalisa Data
Keselamatan Data

Interpretasi Data & Laporan
Penjelasan Dan Pembetulan Interpretasi
Pengitirafan Kolaborasi
Tekanan Untuk Melapor


Memilih Permasalahan
Masalah 1 : Tujuan Kajian Tidak Melanggar Nilai-nilai Sejagat

Kepentingan sesuatu kajian mestilah mempunyai kepentingan untuk memajukan pengetahuan sains demi kepentingan manusia dan tidak melanggar nilai-nilai sejagat. Kajian-kajian yang dianggap sebagai tidak beretika adalah seperti kajian yang bertujuan menghancurkan nilai-nilai sesuatu kaum atau menyekat perkembangan sesuatu masyarakat. Contohnya kajian yang dilakukan di antara orang asli untuk mengkaji punca konflik antara mereka dengan tujuan menggalakkan konflik dan seterusnya menghapuskan orang asli sudah tentu tidak berertika.

(Riechen & Boruch, 1974:246)
Masalah 2 : Kejujuran Dalam Kajian Literatur

Adalah tidak beretika jika seorang pengkaji hanya merujuk dan melaporkan literatur yang sependapat dengan permasalahnya sahaja dan mengelakkan kajian yang lain. Contohnya jika seorang pengkaji inin memohon bantuan kewangan untuk kajiannya kemungkinan besar ia akan membesar-besarkan kepentingan kajiannya dan sengaja tidak merujukan kepada kajian yang tidak menyokongan permintaannya.(Gay & Diehl, 1992:96; Forcese & Richer, 1973:5)
Masalah 3 : Meniru Kajian Tanpa Iktirafan

Sebagai seorang pengkaji, adalah sangat tidak beretika jika bahan atau penemuan kajian ditiru daripada pengkaji lain dan menganggap penemuan orang lain sebagai penemuan kita sendiri. Sebarang rujukan mestilah disertakan dengan punca rujukan yang lengkap.(Gay & Diehl, 1992:97; Franklin & Osborne, 1971:28)
Masalah 4 : Objektiviti Pengkaji


Dalam sebarang kajian, sifat objektiviti pengkaji amat penting untuk menentukan tujuan dan hipotesis-hipotesis. Sudah pasti masalah seperti moral judgements dan cultural relativity akan dielakkan jika pengkaji khasnya jika kajian dilakukan di kalangan kumpulan etnik dan strata sosial yang lain. (Franklin & Osborne, 1971:38; Wan Hashim et al, 1980: 68)
Merumus Reka Bentuk Penyelidikan
Masalah 5 : Memelihara Hak Privacy dan Dignity Responden

Semua jenis reka bentuk penyelidikan mesti menghormati dan memelihara hak privacy dan dignity subjek. Contohnya adalah tidak beretika jika subjek didedahkan kepada sebarang ancaman terhadap maruah dan privacy mereka. Justeru itu, pengkaji mestilah memaklumkan sepenuh kepada subjek tentang sebarang kemungkinan yang berlaku ketika penyelidikan dijalankan. Kebenaran subjek mesti didapati sebelum kajian dilakukan. (Bulmer, 1982: 63; Cates, 1990:88 Sehubungan dengan masalah ini ialah ‘informed consent’ daripada responden. Subjek juga harus diberitahu bahawa dia berhak memberhentikan penglibatannya bila-bila sahaja dan berhak untuk tidak menyertai penyelidikan.
Masalah 6 : Melindungi Subjek Daripada Kecederaan Fizikal, Mental & Sosial

Dalam reka bentuk eksperimen sosial, sebarang treatment atas subjek mesti tidak meninggalkan bahaya kecederaaan fizikal (kesan dadah); kecederaan mental (kesan perubahan personaliti seperti bertambah agresif) dan kesan sosial (disingkirkan oleh komuniti sendiri atau tidak dapat berintegrasi kembali dengan kaum asal). (Franklin & Osborne, 1971:28; Cates, 1990:98)
Masalah 7 : Kegagalan Memberi Rawatan Kepada Kumpulan Kawalan

Sekira sebuat ubatan didapat berkesan untuk mengubati sesuatu penyakit, maka adalah tidak etika jika pengkaji dengan sengajanya tidak menggunakan ubatan tersebut ke atas pesakit dalam kumpulan kawalan manakala merawat pesakit dalam kumpulan eksperimen sahaja. Begitu juga jika seorang guru cuma menggunakan sesuatu teknik mengajar dalam kumpulan pelajar dan tidak menggunakan teknik yang sama atas pelajar lain, kononnya untuk menjalankan sesuatu kajian. Di sini pelajar-pelajar yang tidak diajar dengan cara terbaik kemungkinan gagal dalam peperiksaan.( Franklin & Osborne, 1971:38; Wan Hashim et al, 1980: 68; Cates, 1990:99)
Memugut Data
Masalah 8 : Keterbukaan Semasa Memugut Data

Banyak pengkaji bersetuju bahawa cara memugut data kurang beretika jika dibuat secara tersembunyi atau dengan cara disguised observation. Terdapat banyak ahli antropologi dan sosiologi yang menjalankan kaedah penyelidikan participant observation di kalangan komuniti kajian mereka. Masalah ektika yang timbul ialah susahnya mengasingkan peranan sebagai peserta dan sebagai pemerhati sahaja. Di samping itu, masalah konflik rol dan role expectation sering wujud antara pengkaji dan ahli-ahli masyarakat yang dikaji.( Bulmer, 1982: 69)
Masalah 9 : Penyalahgunaan Peranan Status Pengkaji

Seorang pengkaji bertanggungjawab kepada rakan-rakan pengkaji yang lain untuk menjaga nama baik bidang kajiannya (Sosiologi atau Psikologi). Adalah tidak beretika jika seorang pengkaji menggunakan statusnya sebagai pengkaji untuk kepentingan diri sendiri. Contohnya seorang pengkaji menjalankan kajian dan pada masa yang sama menjalankan jualan langsung kerana ia telah mengetahui ‘pasarannya’.( Wan Hashim et al, 1980: 98)
Masalah 10 : Penggunaan Alat Pengukuran Berhak Milik

Banyak instrumen untuk menguji keberkesanan organisasi seperti Managerial Grid yang dicipta oleh Blake dan Moputon (1964) dan Survey of Organizations oleh Likert (1967) sebenarnya mempunyai hak cipta terpelihara. Bagaimanapun, banyak pengkaji menggunakan instrumen berkenaan tanpa membayar sebarang yuran.

Menggunakan instrumen yang mempunyai hak cipta dan tidak membuat sebarang bayaran adalah kurang etika. Justeru itu, pengkaji mestilah memastikan bahawa istrumen yang ingin digunakan adalah dalam public domain dan tidak melanggar hak milik penciptanya. (Schmitt & Klimoski, 1991: 252)
Menganalisa Data
Masalah 11 : Analisa Data Berasaskan Tujuan Dengan Jujur & Objektif

Data yang dipungut mesti dianalisa berasaskan tujuan yang telah ditetapkan dengan jujur dan objektif. Adalah tidak etika jika sebarang data diubahsuai untuk membuktikan hipotesis yang diminati oleh pengkaji. Begitu juga jika pengkaji mengubah hipotesis untuk disesuaikan dengan data yang dipungut. Terdapat pengkaji yang sengaja mempalsukan data untuk memenuhi kehendak sponsor dan demi meneruskan kajian.( Gay & Diehl, 1992:97)
Masalah 12 : Keselamatan Data

Data yang didapati mesti dijaga dengan selamatnya agar tidak disalahguna oleh pihak yang lain. Maklumat-maklumat tentang responden adalah sulit. Sekiranya laporan perlu dibuat, data-data peribadi mesti dikod semula agar identiti responden tidak didedahkan. (Schmitt & Klimoski, 1991: 367) Isu menjadi lebih rumit jika data yang dipungut adalah berkaitan dengan pandangan politik dan jenayah.
Menginterpretasi & Melaporkan Data
Masalah 13 : Penjelasan & Pembetulan Interpretasi

Sekiranya penganjur sesuatu kajian memutarbelitkan interpretasi hasil kajian, maka adalah tanggungjawab pengkaji untuk menjelaskan dan membetulkan interpretasi tersebut. Contohnya jika syarikat rokok memalsukan maklumat dan menyatakan bahawa tabiat merokok tidak bahaya, maka pengkaji mestilah berani membetulkan penyataan yang palsu tersebut. Sehubung dengan itu, pengkaji mesti menyatakan sponsornya semasa menjalankan kajian agar tidak timbulnya masalah ektika atau konflik kepentingan kelak.
Masalah 14 : Pengiktirafan Kolaborasi

Semua kerjasama dan kolaborasi dengan rakan-rakan pengkaji yang terlibat mestilah dilaporkan. Sudah tentu tidak etika dan profesional jika nama-nama rakan usaha sama diketepikan. Terdapat pengkaji yang menggunakan hasil kajian orang lain tanpa memberi pengiktirafan kepada rakan pengkaji itu. Perkara ini sering berlaku di universiti di mana pensyarah menggunakan kertas kerja pelajar-pelajar tanpa memberi sebarang pengiktirafan kepada pelajar berkenaan.
Masalah 15 : Tekanan Untuk Melapor




Sekiranya pengkaji merupakan agen perubahan yang diupah oleh sesuatu organisasi dalam program pembangunan organisasi maka kemunkinan besar dia menghadapi tekanan untuk melaporkan hasil dapatan yang akan menolongnya melaksanakan perubahan tersebut. Mengikut Schmitt dan Klimoski, ‘… it will take a strong sense of professional integrity, personal credibility, and skill to promote the notion of careful and systematic evalution of interventions in organizational settings. This usually means working with top management to create an appreciation for differences in the qualitity of the data (and hence, of decisions) associated with weak versus strong designs.’ (1991:402)
Kesimpulan

Ciri-ciri penyelidikan yang baik merangkumi perspektif saintifik dan etika. Isu menjadi lebih ketara dalam penyelidikan sosial di mana subjeknya ialah manusia yang mempunyai perasaan, intelek dan dipengaruhi nilai-nilai sosial dan agama. Penyelidikan seperti senjata adalah neutral tetapi manusia yang menentukan sama ada ianya digunakan untuk memajukan masyarakat atau memusnahkannya.





Model Penyelidikan Akademik atau Saintifik



Sumber : Boehm, V.R. (1980:495)

MENGAPA GURU TIDAK CEMERLANG





Pencapaian pelajar banyak bergantung kepada inisiatif guru dalam menyampaikan sesuatu ilmu dan pengetahuan. Namun tidak dinafikan faktor-faktor lain seperti ibu bapa, persekitaran, media masa dan media pendidikan juga memainkan peranan yang penting dalam menentukan kejayaan seseorang pelajar.

Tugas hakiki guru adalah mengajar, mendidik, memberi adab, menunjuk cara dan pelbagai lagi fungsi yang akhirnya menjurus kepada penyucian diri seorang manusia kepada pencerahan ilmu yang bermanfaat daripada tidak tahu kepada tahu, buta huruf kepada celik huruf. Nah ! sekarang, guru harus berbangga dengan apa yang dilakukannya.

Tetapi…guru jangan hanya berbangga kepada pelajar yang berjaya dengan cemerlang sahaja, tanpa merujuk kepada segelintir pelajar lain yang masih tercicir usahanya untuk meningkatkan keupayaan diri menuju destinisi yang mereka impikan.

Mengapa masih ada pelajar yang ketinggalan jauh di belakang dan tercicir dari rakan-rakan mereka yang berjaya itu ? Persoalannya ? Adakah pelajar ini tidak pandai, tidak bijak dan malas ? atau gurunya yang tidak mempunyai kemahiran-kemahiran tertentu yang boleh dikuasai dalam menarik minat pelajar kepada pengajaran dan pembelajaran guru ?



Tidakkah guru mengambil inisiatif lain yang boleh meningkatkan prestasi pelajar ? atau guru sudah berputus asa ? Berapa ramai guru yang betul-betul diistilahkan sebagai “GURU SEBENAR GURU – KE SEKOLAH TIDAK JEMU MENGAJAR TIDAK LESU”. Maka guru jangan mudah melenting, marah atau cuba menimbulkan pelbagai helah bela diri apabila banyak situasi demikian diutarakan oleh pelbagai pihak.

Ya…..pelbagai pertanyaan mungkin akan timbul dalam benak dan fikiran para ibu bapa yang mengharapkan kejayaan anak-anak yang dihantar ke sekolah untuk menuntut ilmu sepanjang hari dari pagi hingga ke petang, namun hasilnya masih tidak seberapa. Guru harus rasional, profesional dan berfikiran terbuka apabila kreadibiliti mereka digugat dan dipersoalkan.

Maka di sini, cuba kita fikirkan kemungkinan-kemungkinan yang berlaku kepada diri guru dalam profesion perguruan mereka. Ciri – ciri yang menonjolkan sifat tidak cemerlang segelintir para guru, seharus tidak dibiarkan berleluasa menjadi duri kepada orang lain, menitikkan nila ke dalam air sebelanga dan menconteng arang kepada semua wajah yang tidak berkenaan.


Saya ingin berkongsi dengan teman pembaca melalui daya fikir Dr. Tuah Iskandar, seorang pakar motivasi dalam penulisan beliau dengan mengariskan beberapa ciri guru yang tidak cemerlang iaitu :

1. TIDAK PANDAI MENGAJAR : BUKAN SEMUA GURU TIDAK PANDAI MENGAJAR, TAPI TIDAK SEMUA GURU PANDAI MENGAJAR.

Kata-kata ini merujuk kepada ramainya guru bukanlah dilahirkan dengan bakat-bakat tertentu untuk muncul sebagai seorang guru dalam erti kata yang sebenarnya. Terbukti semakin ramai guru di sekolah semakin banyak pula pusat tuisyen tumbuh merata-rata. Mengapa ini berlaku ? Pelajar yang kurang cemerlang di sekolah, apabila mendapat tuisyen di pusat-pusat ini kembali dengan keputusan-keputusan peperiksaan yang memberangsangkan. Itu salah satu bukti betapa sesetengah guru sekolah tidak pandai mengajar, sudah tidak minat mengajar atau sudah tewas mengajar.

2. TIDAK PANDAI MENGUASAI

Seorang guru perlu menguasai bidangnya, bukan dia dikuasai oleh bidangnya itu. Guru yang dikuasai oleh bidangnya adalah seorang yang malas mencuba, dia mengikut sahaja rentak yang sedia ada. Tiada daya usahanya untuk mencuba sesuatu yang baru yang boleh diertikan sebagai profesionalismenya dalam bidang berkenaan. Guru yang tidak pandai menguasai juga adalah guru yang gagal sebelum perjuangan sebenar. Murid mungkin akan mula tidak ambil perhatian terhadap pengajaran guru dan tidak mustahil mereka mula mempermainkannya pula.


3. TIDAK PANDAI BERLAKON

Seorang guru perlulah menjadi seorang pelakon yang baik, apa lagi kalau dia mengajar di sekolah rendah, dia perlu banyak berlakon dalam memukau perhatian murid-muridnya. Dia bukan sekadar mengajar mata pelajaran yang dikhususkan kepadanya mengajar, tetapi melakonkan mata pelajaran itu.Seorang guru bukanlah guru yang baik kalau ilmunya banyak tetapi setiap kali dia berada di hadapan murid dia menjadi seorang yang membosankan, murid mungkin hilang tumpuan, mengantuk atau mungkin juga tertidur dengan nyenyaknya.

4. TIDAK KREATIF

Mengajar adalah satu cabang seni yang memerlukan kemahiran-kemahiran tertentu. Seorang guru perlu kreatif dalam menjalankan tugasnya. Guru kreatif sentiasa ada idea baru untuk mencorak pengajarannya. Suka mempelbagaikan gaya pengajaran, pendekatan, memikirkan kaedah dan teknik yang menarik untuk menyampaikan ilmu agar pelajar memahami apa yang diajarnya. Penggunaan bahan bantu mengajar dan bahan bantu belajar menjadi satu kemestian bagi pelaksanaan aktiviti pelajar agar wujud pembelajaran bersama atau kolaborasi yang menimbulkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan.



SECARA TESISNYA, apa yang cuba diutarakan oleh Dr. Tuah Iskandar di atas, membayangkan kepada umum bahawa sebenarnya tugas guru bukan mudah. Tugas guru penuh cabaran, perlukan kekuatan dalaman, ikhlas, rela hati, sayangkan pelajar, minat mengajar yang sebenar-benarnya dan pelbagai lagi kewajaran yang menunjukkan banyak pengorbanan yang perlu diambil jika mahu bergelar seorang guru. Menjadi guru bukan tugas main-main, bukan sekadar mendapat ganjaran di hujung bulan.

TUGAS-TUGAS GURU BESAR




A. Pentadbiran:
Dalam bidang pentadbiran, Guru Besar adalah bertanggungjawab secara langsung dalam segala pengurusan perjawatan dan perkhidmatan guru dan kakitangan bukan guru di sekolah sebagaimana berikut:
1. Melaksanakan segala prosedur perlantikan dan pengesahan dalam jawatan semua kakitangan di bawah kelolaan dan bidang kuasanya. 
2. Melaksanakan segala prosedur perlantikan ke jawatan yang lebih tinggi bagi semua kakitangan di bawah jagaannya.
3. Melaksanakan prosedur bagi menamatkan perkhidmatan perletakan, persaraan, penggantungan, pelepasan guru-guru dan kakitangan.
4. Memastikan pelaksanaan dan langkah-langkah pengambilan perkhidmatan dan kursus dalam jawatan.
5. Mengambil langkah-langkah tertentu yang berhubung kait dengan soal percutian kakitangan di sekolahnya.
6. Mewujudkan struktur organisasi sekolah bagi menentukan pembahagian kerja dan tugas kakitangan sekolahnya.
7. Menyediakan senarai tugas dan tanggungjawab guru dan kakitangan sokongan.
8. Menyimpan dan menyelenggarakan rekod-rekod peribadi guru dan kakitangan bukan guru.
9. Menyediakan Laporan Nilaian Prestasi Tahunan, Berkala, Laporan Sulit Khas, dan Laporan Nilaian Prestasi Khas bagi semua kakitangan di bawahnya.
10. Meluluskan permohonan penggunaan bangunan dan kemudahan yang ada di sekolah mengikut syarat-syarat yang dibenarkan oleh pihak yang berkuasa.
11. Menentukan sistem penyelenggaraan fail dilaksanakan dengan cara yang teratur dan sempurna.
12. Merancang dan memastikan pelaksanaan takwin sekolah yang telah disusun dan ditetapkan itu berjalan dengan lancar.
13. Memastikan bahawa segala retan-retan yang disediakan itu dilakukan dengan sempurna dan dilaksanakan mengikut jadual yang telah ditetapkan.
14. Menjadi pengerusi Lembaga Tatatertib Sekolah.
15. Menjadi Penasihat Persatuan Ibu Bapa Guru dan memastikan bahawa segala keputusan dilaksanakan dengan teratur dan berkesan.
16. Mempengerusikan mesyuarat-mesyuarat yang diadakan di peringkat sekolah yang melibatkan guru dan kakitangan.
17. Menghadiri mesyuarat di Pejabat Pendidikan Daerah, Zon Sekolah, Jabatan Pendidikan Negeri, Kementerian Pendidikan Malaysia atau jabatan-jabatan kerajaan yang lain.

B. Kewangan:
1. Menyediakan anggaran belanjawan sekolah seperti perbelanjaan mengurus dan perbelanjaan pembangunan.
2. Mengurus dan menyempurnakan segala tuntutan perkapita dan lain-lain geran yang dikemukakan oleh pihak yang berkaitan dari semasa ke semasa.
3. Menentukan segala kutipan atau yuran, sewa, asrama dan lain-lain sumber pendapatan dilaksanakan dengan sempurna.
4. Merancang dan menguruskan segala bentuk pembelian dan pembayaran yang dilakukan oleh pihak sekolah.
5. Mengurus dan menyempurnakan segala urusan yang berkaitan dengan gaji, elaun dan lain-lain bagi guru dan kakitangan.
6. Mengurus dan menyelenggarakan buku tunai untuk Akaun Wang Kerajaan, Wang Suwa dan Asrama serta Panjar Wang Runcit.
7. Melakukan dan menyempurnakan segala persediaan yang diperlukan untuk audit akaun sekolah secara teratur dan kemas.
8. Menyempurnakan segala urusan yang berkaitan dengan biasiswa pelajar-pelajar sekolah yang diberi oleh Kementerian Pendidikan dan lain-lain badan penaja.
9. Menjadi Pengerusi Lembaga Tender dan Sebut Harga Sekolah mengikut syarat yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan.
10. Menentukan buku stok yang disimpan dan disediakan di sekolah disediakan dengan teratur dan kemas kini.
11. Memperakukan segala tuntutan perjalanan, peperiksaan, elaun lebih masa, wang runcit dan sebagainya.
12. Memastikan bahawa tatacara hapus kira dan hapus stok dilakukan dengan sempurna mengikut peraturan yang ada.
13. Menjadi Setiausaha Lembaga Kewangan Sekolah dan pengelola sekolah dan menentukan bahwa semuanya itu berjalan lancar.

C. Pembangunan Fizikal Sekolah:
1. Melaksanakan pengawasan fizikal sekolah dan menentukan perjalanannya dilakukan dengan cara yang baik dan teratur.
2. Mengambil langkah-langkah penyelenggaraan bangunan sekolah dan kawasan sekolah dari semasa ke semasa.
3. Merancang dan menguruskan pelaksanaan projek-projek pembangunan kecil yang diadakan di sekolah.
4. Merancang pertambahan fizikal sekolah jika ada dan jika perlu seperti pembinaan dan pembaikian, memerlukan bangunan tambahan dan sebagainya. 

D. Pembangunan Kakitangan:
1. Merancang dan melaksanakan program dan kursus bagi kemajuan guru dan bukan guru untuk pengayaan dirinya.
2. Mengadakan 'in house training', kolokium, mengambil kursus di luar, kursus dalam perkhidmatan ataupun mengadakan kursus-kursus untuk kakitangan di sekolahnya.
3. Memberi segala galakan kepada guru dan kakitangan agar melanjutkan pengajian di peringkat yang lebih tinggi.

E. Mengajar:
1. Mengajar sekurang-kurangnya sembilan waktu seminggu dan mengikut peraturan yang telah ditetapkan bagi Guru Besar.

F. Kurikulum:
1. Menentukan pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan berjalan dengan teratur, berkesan dan mengikut perancangan.
2. Memastikan pelaksanaan sukatan pelajaran atau kurikulum yang ditentukan oleh Kementerian Pendidikan berjalan mengikut peraturan.
3. Merancang dan memastikan pelaksanaan sukatan pelajaran atau kurikulum di sekolah berjalan dengan sempurna.
4. Menentukan mata pelajaran pilihan untuk pengajaran di sekolahnya dengan menetapkan guru-guru yang mengajar mata pelajaran yang berkenaan.
5. Menubuhkan panitia mata pelajaran atau Lembaga Kurikulum Sekolah untuk memastikan keberkesanan pelaksanaannya.
6. Mempengerusikan mesyuarat panitia mata pelajaran jika difikirkan perlu.
7. Menubuhkan beberapa buah jawatankuasa dan majlis lain yang difikirkan perlu sebagai usaha untuk memastikan keberkesanan pengurusan sekolah.
8. Menentukan kewujudan Pusat Sumber sekolah dan Guru Besar bertanggung-jawab terhadap perkembangan dan kemajuannya.
9. Membina 'Blue Print' sekolah untuk meningkatkan pencapaian pelajar dan bidang akademik.

G. Ko-Kurikulum:
1. Memastikan penubuhan persatuan, dan kelab sukan dan permainan dan pasukan-pasukan unit pakaian seragam.
2. Menentukan bahawa unit-unit ko-kurikulum itu berjalan dengan cergas, baik, teratur dan sempurna dengan susunan program yang lengkap, sesuai & praktikal.
3. Menentukan perkembangan bakat dan potensi para pelajar dalam kegiatan ko-kurikulum seperti persatuan dan kelab, sukan dan permainan dan juga pasukan unit berunifom.

H. Hal Ehwal Pelajar:
1. Menubuhkan Lembaga Disiplin Pelajar di sekolahnya dan memastikan bahawa pelaksanaannya berjalan dengan berkesan.
2. Menetap dan menggariskan satu peraturan dan undang-undang sekolah yang praktikal untuk dipatuhi sepenuhnya oleh semua pelajar.
3. Menubuhkan sebuah Lembaga Pengawas Sekolah yang terdiri daripada pelajar yang cergas, baik dari segi tingkah laku, berbudi pekerti dan bagus dalam akademik dan sukan.
4. Menentukan perjalanan Lembaga Disiplin Pelajar, peraturan dan undang-undang dan Lembaga Pengawas dilaksanakan dengan baik, sempurna dan adil.
5. Untuk menjamin keselamatan, kesejahteraan dan kebajikan para pelajar, perkhidmatan yang berikut perlu diwujud dan dilaksanakan di sekolah dengan baik, iaitu:- (Bimbingan dan kaunseling, kesihatan, biasiswa dan dermasiswa, keselamatan, riadah dan sistem mentor menti).

I. Pengawasan Dan Penyeliaan:
1. Menjadi tugas dan tanggungjawab Guru Besar untuk membuat penyelidikan terhadap perjalanan pengajaran dan pembelajaran di sekolahnya.
2. Menjadi tugas Guru Besar untuk mengawasi dan melaksanakan tugas-tugas pentadbiran, pengurusan, kewangan, pembangunan fizikal, kemajuan kakitangan pengajaran pembelajaran, kurikulum, ko-kurikulum dan dalam hal ehwal pelajar.
3. Bertanggungjawab dalam memberi bimbingan kepada Penolong Kanan Pentadbiran, Penolong Kanan HEM dan Penolong Kanan KO serta Penyelia Petang dalam pelaksanaan tugas-tugas mereka.
4. Guru Besar memberi bimbingan yang diperlukan kepada kakitangan bukan guru dalam melaksanakan tugas-tugas mereka.
5. Memberi bimbingan kepada guru-guru dalam semua bidang tugas dan pengajaran mereka agar ianya menjadi lebih berkesan dan menyeronokkan.
6. Pengawasan dan penyeliaan ini adalah untuk penilaian prestasi mereka yang akan dibuat pada setiap hujung tahun.



1.0 PENGURUS "LEARNING EXPERIENCES" – KERJA IKHTISAS


1.1 

Penyelia dan pengawal polisi dan objektif sekolah yang telah diasaskan dan diselaraskan kepada polisi Kementerian Pendidikan dan objektif Pendidikan Negeri dan negara.


1.2 

Menentukan sasaran sekolah, merancang dan melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran sukatan pelajaran, rancangan pelajaran, jadual waktu, penugasan guru dan sebagainya.


1.3 

Menentukan kualiti volume kerja pelajar-pelajar dan pemeriksaan buku-buku pelajar.


1.4 

Menentukan polisi-polisi mengenai ujian dan peperiksaan serta menggunakan data-data untuk perancangan dan tindakan susulan.


1.5 

Menyelia proses pendidikan sama ada dalam bilik darjah, pemeriksaan buku rekod guru atau perbincangan dengan guru / JKS / PMP.


1.6 

Memeriksa buku kemajuan pelajar, buku profil, buku kedatangan dan buku kegiatan kurikulum dari masa ke semasa.


1.7 

Menentukan polisi untuk aktiviti ko-kurikulum.


1.8 

Membaca dan meneliti laporan kegiatan ko-kurikulum serta memberi nasihat dan bimbingan kepada guru dan pelajar.


1.9 

Mengajar sebilangan waktu.


2.0 PEMBANGUNAN MAJU DIRI MURID



2.1 

Menentukan polisi-polisi mengenai pelaksanaan disiplin secara menyeluruh. Mengendalikan kes-kes disiplin yang dirujukkan oleh Badan Disiplin, berjumpa dengan ibubapa dan penjaga, PRS. K & K, guru ko-kurikulum dan sebagainya.


2.2 

Melaksanakan projek-projek khas seperti PMP, menyelia dan menilai keberkesanannya.


3.0 PENGURUSAN DAN PEMBANGUNAN (MANAGEMENT AND DEVELOPMENT)

3.1 MURID-MURID



3.1.1 

Menyelia pendaftaran kemasukan dan pertukaran murid.


3.1.2 

Menyelia buku jadual kedatangan murid.


3.1.3 

Menyelia pemberian bantuan kepada murid-murid.


3.1.4 

Menyelia Skim Pinjaman Buku Teks serta menentukan polisi dan senarai pelajar yang layak dan tidak layak.


3.1.5 

Menentukan polisi berkaitan dengan peperiksaan awam seperti menentukan mata pelajaran yang akan diambil oleh murid.


3.1.6 

Menyemak dan menandatangani sijil berhenti sekolah dan surat akuan.


3.1.7 

Memastikan program-program kesihatan dijalankan dengan sempurna supaya wujud tahap kesihatan yang tinggi di kalangan murid.


3.1.8 

Bertanggungjawab ke atas pembuangan dan penggantungan murid-murid.


3.1.9 

Bertanggungjawab ke atas keselamatan murid di sekolah.


3.2 PENGURUSAN PERSONEL



3.2.1 

Menentukan pendaftaran, pengesahan dalam jawatan, penempatan ke dalam jawatan berpencen dan jenis cuti kakitangan sekolah.


3.2.3 

Menolong kakitangan menentukan sasaran kerja dan berbincang dari masa ke semasa mengenai sasaran dan mutu kerja.


3.2.3 

Menentukan tugasan dan bidang kerja (development of staff) dan menjalankan penyeliaan sepanjang tahun.


3.2.4 

Mengambil tindakan / laporan tatatertib ke atas pegawai di bawah bidang kuasanya.


3.2.5 

Menjaga kebajikan kakitangan.


3.3 KEWANGAN



3.3.1 

Mengawal dan menyemak pemberian perkapita, gaji kakitangan, rekod akaun, laporan kewangan dan punca-punca kewangan suwa dan kerajaan.


3.3.2 

Mengemas kini penyata akaun sekolah yang belum diaudit dan membuat tindakan susulan ke atas laporan audit.


3.3.3 

Mengawal stok-stok dan harta benda sekolah.


3.3.4 

Mengawal perbelanjaan yang dibuat oleh semua bidang dan membuat anggaran perbelanjaan tahunan yang kos efektif.


3.4 KEMUDAHAN FIZIKAL



3.4.1 

Memastikan keadaan fizikal bangunan, padang dan persekitaran sekolah berada dalam keadaan baik.


3.4.2 

Mempertingkatkan keceriaan dan kecantikan sekolah.


3.4.3 

Menyelia dan menjaga kemudahan dan keselamatan bangunan sekolah.


3.4.4 

Memastikan perabot sentiasa berada dalam keadaan baik dan membuat pengagihan yang berkesan.


3.4.5 

Menyelia dan mengawal sistem pencegahan kebakaran.


3.4.6 

Bertanggungjawab ke atas harta benda sekolah.


4.0 PEMBANGUNAN ORGANISASI DAN DIRI (SYNERGY)



4.1 

Merancang dan menyelia aktiviti perkembangan staf seperti kursus dalaman, perbincangan, berkongsi maklumat, merangsang budaya, mencari maklumat dan pengetahuan serta memberi peluang kepada guru memperkembangkan diri.


4.2 

Mengawal `learning experiences’ dengan berdasarkan pemerhatian, data dan salinan serta menggunakan maklumat yang diperolehi untuk pembangunan `learning experiences’ murid.


4.3 

Melaksanakan kursus kesedaran dan pengunggulan kendiri guru.


4.4 

Penglibatan dalam aktiviti-aktiviti pendidikan komuniti.


5.0 PEMBANGUNAN DIRI (PERSONEL DEVELOPMENT)



5.1 

Membaca makalah, buku-buku ikhtisas, pengurusan dan filosofi, menghadiri kursus, seminar, bengkel bertukar-tukar fikiran dengan rakan-rakan sekerja.


5.2 

Menjalankan kajian. Mengumpul data dan menghasilkan kaedah yang baru yang lebih berkesan.


5.3 

Menerbit artikel-artikel yang berkaitan dengan bidang ikhtisas.

PELARASAN GAJI KAKITANGAN AWAM LIBATKAN PERUNTUKAN TAMBAHAN 6 BILLION



Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pelarasan gaji berdasarkan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang diumumkannya semalam berikutan pemansuhan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) melibatkan peruntukan tambahan RM6 bilion.

Perdana Menteri berkata peruntukan tambahan itu disediakan kerana kerajaan mahukan lebih ramai penjawat awam menikmati pelarasan gaji maksimum terutama golongan dalam kategori kumpulan pelaksana ataupun sokongan.

"Kali ini kita nak ramai yang menikmati pelarasan gaji maksimum sehingga 13 peratus, jadi kita naikkan sampai kepada Gred 54. Dengan ini kita terpaksa cari peruntukan tambahan yang kesemuanya lebih RM6 bilion tetapi jumlah sebenar kita sedang tentukan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Sekolah Agama Taman Molek di sini Jumaat. Turut hadir Menteri Besar Johor Datuk Abdul Ghani Othman dan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Katanya peruntukan tambahan itu juga termasuk peruntukan untuk kenaikan elaun Bantuan Sara Hidup (COLA).

Perdana Menteri sementara itu menyangkal dakwaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya tindakan kerajaan mengumumkan pemansuhan SBPA semalam adalah ekoran desakan pembangkang .

"Merujuk ucapan perbelanjaan Bajet 2012 yang saya bentangkan Oktober tahun lalu, saya bagi komitmen bahawa penjawat awam akan terima pelarasan gaji 7 hingga 13 peratus.

"Tetapi apabila SBPA digubal, ia tergelincir daripada tafsiran yang telah saya umumkan, sebab itu kerajaan ambil keputusan untuk kembali semula terhadap komitmen yang telah saya berikan Oktober tahun lepas.

"Ini tidak ada kena mengena dengan apa yang didakwa oleh pembangkang. Dia ni (Anwar) biasalah "lembu punya susu, dia mahu nama". Dah kerja pembangkang," katanya.

Beliau berkata, pembatalan SBPA itu juga tiada kaitan dengan pilihan raya umum ke-13 akan datang sebaliknya lebih kepada soal mengotakan janji yang telah dibuat oleh kerajaan sebelum ini dalam Belanjawan 2012.

Perdana Menteri semalam mengumumkan SBPA yang sepatutnya berkuatkuasa pada 1 Jan 2012 dibatalkan dan mengekalkan SSM yang ditambah baik.

Beliau juga mengumumkan pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Profesional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54, bagi Kumpulan Gred Utama C,B,A (9 peratus), Gred Turus 3 dan 2 (8 peratus) dan Gred Turus Satu dan Ketua Setiausaha Negara (7 peratus) selain kenaikan COLA.

Sementara itu, Najib melahirkan keyakinan Barisan Nasional (BN) mampu mengekalkan pemerintahan di Johor dalam pilihan raya umum akan datang.

"Johor jelas bahawa nampak rakyat ceria, jadi rasanya masih lagi sebuah negeri yang terasnya BN. Kita boleh rasa," katanya.

Beliau mahu kerajaan negeri meneruskan hubungan positif dengan semua lapisan masyarakat di negeri ini dengan cara berhemah dan rendah diri supaya rakyat terus menyokong BN.

-- BERNAMA