Sesekali pulang bercuti di daerah kelahiran Kota Belud, mengimbau kembali memori di awal remaja....setelah hampir 11 tahun saya meninggalkan daerah ini, banyak perubahan yang berlaku....saya mengikuti perkembangan ini kerana dalam setahun paling kurang saya pulang bercuti sebanyak 4 kali, ertinya daerah ini masih dihati saya,...keligatan kenderaan di dada pekan ini cukup menarik perhatian saya...kerana ianya tidak banyak berubah...kenderaan "pic up" masih menjadi trend pengangkutan penumpang di daerah kota belud....seingat saya hampir 40 tahun yang lepas....benar-benar tidak banyak berubah....hanya ketara perbezaannya ialah kesesakkan yang setiap kali berlaku di daerah ini. Pemerhatian saya, kesesakkan ini berlaku pada sebelah pagi dan petang....ada juga pada waktu puncak iaitu sekitar jam 12.00 tengahari...Timbul dalam benak saya apakah taraf hidup warga pekan ini menunjukkan peningkatan yang ketara dalam masa 10 tahun terkebelakang ini.??
Tapi dari pengamatan saya, pembangunan pekan kota belud ini bergerak perlahan....kalau dibandingkan dengan pekan Semporna, tempat di mana saya merantau selama hampir 11 tahun....Nampaknya langkah mengatasi kesesakan di pekan kota belud dengan membina jalan raya yang melangkaui pekan ini tidak berjaya, kerana dari penamatan saya kenderaan yang menyumbang kepada kesesakan ini bukannya kenderaan luar yang datang dari arah Kota Kinabalu dan Kudat serta Kota Marudu...tetapi dari kenderaan masyarakat tempatan yang berulang alik setiap hari ke pekan ini dengan membawa sarat urusan perbadi masing-masing...Jadi, apa 'rasional' di sebalik pembinaan jalan raya alternatif yang saya sebutkan tadi ????? dari satu segi mungkin menguntungkan penduduk setempat kerana berlaku proses pengambilan tanah yang terlibat dalam pembinaan jalan raya ini ....Namun setahu saya nilai tanah di kota belud tidaklah semahal nilai tanah di Tuaran...lagipun tanah pertanian berapa sajalah nilainya?....Malahan apa yang saya nampak...pekan kota belud semakin menjadi 'pekan mati" kerana warga dari daerah Kudat, Kota Marudu dan Pitas tidak berpeluang berkunjung atau singgah di pekan ini ketika dalam perjalanan ke Kota Kinabalu....Sekali lagi saya terfikir....apakah 'waras" keputusan itu?...Apa yang nyata..pembinaan jalan raya alternatif itu, tidak langsung menyelesaikan kesesakan di pekan ini...
Keputusan membina refelika atau tugu " kuda" di depan 'Raund about " di tengah-tengah pekan ini juga mengundang seribu persoalan di benak saya...Apa tidaknya, setahu saya logo yang digunakan oleh Majlis Daerah Kota Belud ialah gambar Kerbau/lembu....Apakah 'Kuda" itu satu 'Trade mark" baru bagi daerah Kota Belud??....Tambahan lagi bagi pengunjung yang 'First time" datang ke Kota Belud, tugu kuda ini tentu mendapat"Perhatian"..pada waktu yang sama mereka akan memperlahankan kenderaan mereka dan ini juga menyumbang kepada kesesakan di pekan kecil ini.... Begitu juga pembangunan yang tidak terancang adalah penyumbang kepada masalah ini....lihat saja pembangunan bandar di daerah ini....kebanyakkannya di buat di sebelah kampung Kota Belud...sedangkan banyak kawasan yang luas lagi di sebelah kampung Pirasan, kampung Bobot atau di sebelah Jalan menuju ke Kota Kinabalu.( Taman Nikmat ).....Harus di ingat kesilapan perancangan pembangunan masa kini akan menimpa musibah pada generasi akan datang.....
Bercerita tentang "kelembapan " pembangunan di daerah Kota Belud, saya terfikir untuk membandingkan dengan daerah Semporna...kerana 11 tahun saya berada di daerah ini, banyak pengalaman yang saya perolehi....saya cukup menghormati Ahli Parlimen Semporna, Datuk Seri Shafie Afdhal kerana saya merasakan beliau cukup perhatin dengan keperluan masyarakat peribumi asal di daerah Semporna iaitu suku kaum Bajau...Ketika beliau menjadi Menteri Pertahanan...daerah Semporna 'berubah wajah" dengan pembinaan pangkalan TLDM yang sekaligus merangsang aktiviti ekonomi di daerah ini....itu belum lagi soal-soal yang bersangkutan dengan 'keselamatan"....Begitu juga ketika beliau Dalam KEKWA...'Regata Lepa-Lepa" menjadi satu acara tahunan yang bertaraf antarabangsa,...Setiap bulan April...Daerah Semporna menjadi tumpuan dunia....keunikan yang cukup memukau....Setelah beliau berpindah ke KHEP, satu cawangan pejabat kementerian berkenaan telah di wujudkan di daerah ini berperanan untuk memantau 'naik turun' harga barangan...itu antara lain kewibawaan 'besar' yang ditunjukkan oleh ahli parlimen Semporna ini....
Tetapi di daerah Kota Belud...hal-hal sebegini setahu saya tidak berlaku...mungkin saya terlepas pandang tetapi itulah hakikatnya....Kota belud suatu ketika dulu...punya Ketua Menteri, tetapi yang saya ingat hanya Jalan raya Tuaran-Kota Belud yang menjadi mercu tandanya.....sedangkan keperluan asas masyarakat setempat tidak diambil perhatian....kenapa saya katakan... lihat saja kawasan Usukan dan sekitarnya.....Tamau, Pantai Emas, Kota Bungan, Pintasan, Dan banyak lagi...hingga kini masalah bekalan air bersih menjadi masalah besar.....Penduduk lebih suka mengambil jalan sendiri dengan mengorek telaga atau ada yang agak moden teknologinya "menarik" air dari bawah tanah.....Sedangkan masalah air ini sudah berlarutan seingat saya hampir 40 tahun...Ada paip yang disalurkan tetapi tidak ada air dan terlalu usang dan berusia hampir 30 tahun....( bersambung)
Tapi dari pengamatan saya, pembangunan pekan kota belud ini bergerak perlahan....kalau dibandingkan dengan pekan Semporna, tempat di mana saya merantau selama hampir 11 tahun....Nampaknya langkah mengatasi kesesakan di pekan kota belud dengan membina jalan raya yang melangkaui pekan ini tidak berjaya, kerana dari penamatan saya kenderaan yang menyumbang kepada kesesakan ini bukannya kenderaan luar yang datang dari arah Kota Kinabalu dan Kudat serta Kota Marudu...tetapi dari kenderaan masyarakat tempatan yang berulang alik setiap hari ke pekan ini dengan membawa sarat urusan perbadi masing-masing...Jadi, apa 'rasional' di sebalik pembinaan jalan raya alternatif yang saya sebutkan tadi ????? dari satu segi mungkin menguntungkan penduduk setempat kerana berlaku proses pengambilan tanah yang terlibat dalam pembinaan jalan raya ini ....Namun setahu saya nilai tanah di kota belud tidaklah semahal nilai tanah di Tuaran...lagipun tanah pertanian berapa sajalah nilainya?....Malahan apa yang saya nampak...pekan kota belud semakin menjadi 'pekan mati" kerana warga dari daerah Kudat, Kota Marudu dan Pitas tidak berpeluang berkunjung atau singgah di pekan ini ketika dalam perjalanan ke Kota Kinabalu....Sekali lagi saya terfikir....apakah 'waras" keputusan itu?...Apa yang nyata..pembinaan jalan raya alternatif itu, tidak langsung menyelesaikan kesesakan di pekan ini...
Keputusan membina refelika atau tugu " kuda" di depan 'Raund about " di tengah-tengah pekan ini juga mengundang seribu persoalan di benak saya...Apa tidaknya, setahu saya logo yang digunakan oleh Majlis Daerah Kota Belud ialah gambar Kerbau/lembu....Apakah 'Kuda" itu satu 'Trade mark" baru bagi daerah Kota Belud??....Tambahan lagi bagi pengunjung yang 'First time" datang ke Kota Belud, tugu kuda ini tentu mendapat"Perhatian"..pada waktu yang sama mereka akan memperlahankan kenderaan mereka dan ini juga menyumbang kepada kesesakan di pekan kecil ini.... Begitu juga pembangunan yang tidak terancang adalah penyumbang kepada masalah ini....lihat saja pembangunan bandar di daerah ini....kebanyakkannya di buat di sebelah kampung Kota Belud...sedangkan banyak kawasan yang luas lagi di sebelah kampung Pirasan, kampung Bobot atau di sebelah Jalan menuju ke Kota Kinabalu.( Taman Nikmat ).....Harus di ingat kesilapan perancangan pembangunan masa kini akan menimpa musibah pada generasi akan datang.....
Bercerita tentang "kelembapan " pembangunan di daerah Kota Belud, saya terfikir untuk membandingkan dengan daerah Semporna...kerana 11 tahun saya berada di daerah ini, banyak pengalaman yang saya perolehi....saya cukup menghormati Ahli Parlimen Semporna, Datuk Seri Shafie Afdhal kerana saya merasakan beliau cukup perhatin dengan keperluan masyarakat peribumi asal di daerah Semporna iaitu suku kaum Bajau...Ketika beliau menjadi Menteri Pertahanan...daerah Semporna 'berubah wajah" dengan pembinaan pangkalan TLDM yang sekaligus merangsang aktiviti ekonomi di daerah ini....itu belum lagi soal-soal yang bersangkutan dengan 'keselamatan"....Begitu juga ketika beliau Dalam KEKWA...'Regata Lepa-Lepa" menjadi satu acara tahunan yang bertaraf antarabangsa,...Setiap bulan April...Daerah Semporna menjadi tumpuan dunia....keunikan yang cukup memukau....Setelah beliau berpindah ke KHEP, satu cawangan pejabat kementerian berkenaan telah di wujudkan di daerah ini berperanan untuk memantau 'naik turun' harga barangan...itu antara lain kewibawaan 'besar' yang ditunjukkan oleh ahli parlimen Semporna ini....
Tetapi di daerah Kota Belud...hal-hal sebegini setahu saya tidak berlaku...mungkin saya terlepas pandang tetapi itulah hakikatnya....Kota belud suatu ketika dulu...punya Ketua Menteri, tetapi yang saya ingat hanya Jalan raya Tuaran-Kota Belud yang menjadi mercu tandanya.....sedangkan keperluan asas masyarakat setempat tidak diambil perhatian....kenapa saya katakan... lihat saja kawasan Usukan dan sekitarnya.....Tamau, Pantai Emas, Kota Bungan, Pintasan, Dan banyak lagi...hingga kini masalah bekalan air bersih menjadi masalah besar.....Penduduk lebih suka mengambil jalan sendiri dengan mengorek telaga atau ada yang agak moden teknologinya "menarik" air dari bawah tanah.....Sedangkan masalah air ini sudah berlarutan seingat saya hampir 40 tahun...Ada paip yang disalurkan tetapi tidak ada air dan terlalu usang dan berusia hampir 30 tahun....( bersambung)
teruskan penulisan tuan, yang penting berani dan ikhlas untuk merubah yang mungkar dan melaksanakan yang ma'aruf...takbir...x
ReplyDelete